Wednesday, February 22, 2012

Antikrundan från Sölvesborg!

antikrundan, anne lundberg, knut knutson, knutsson, sölvesborg, affisch, poster, foto anders n

Häromveckan sändes SVT:s Antikrundan från Sölvesborg. Programmet spelades in i slutet av Augusti, strax efter att jag hade åkt tillbaka upp till Göteborg. Jag såg affischer under sommaren, då jag vid ett par tillfällen besökte Sölvesborg under mina Blekingska och Skånska resor.

Så nära Olofström har aldrig Antikrundan varit förut. Det är bara några mil bort. Följaktligen förväntade jag mig att få se några bekanta ansikten i programmet. Ett bekant ansikte skymtade jag i ett kort klipp, men det var också allt. Det var lite synd...

Kul dock att se reportaget om stadens stora arkitektoniska sevärdhet. Listers Härads Tingshus, ritat av den berömde arkitekten Gunnar Asplund, mannen bakom Stockholms Stadsbibliotek, och en av männen bakom Skogskyrkogården.

listers tingshus, listers härads tingshus, tingshuset, sölvesborg, gunnar asplund, foto anders n


listers tingshus, listers härads tingshus, tingshuset, sölvesborg, gunnar asplund, foto anders n

Ovanstående två bilder tog jag i somras. Jag ställer mig dock minst sagt tveksam till Anne Lundbergs påannonsering. Att Sölvesborg inte är "Sverigekänt" för något (förutom tingshuset)? Det beror naturligtvis på vad man menar med känt, och för vilka. 30 000 personer vallfärdar varje år till det lilla samhället Norje i Sölvesborgs kommun. Jag såg några av dem när de var på väg hem i somras. Jag såg förresten också några av dem när de var på väg dit. De hade klivit av tåget i Karlshamn och frågade busschauffören om han körde till Norge. Det gjorde han inte. Det är inte lätt det där. Norge eller Norje. Det senare ska uttalas på Listerländska. Trots att jag har en liten andel listerländskt blod, har jag aldrig lyckats. Det låter, i alla fall för en utomstående som mig, som en triftong: No-u-å-yeah. Vilket väl kan passa bra för en rockfestival.

Men den lilla mysiga medeltidsstaden med omgivande Listerland är känt för en hel del annat också. Den skånske komikern David Batra uppträdde nyligen i Karlskrona (i andra änden av Blekinge). Där drog han ett lokalanpassat skämt. Blekinge är ett ganska okänt landskap, så det var trevligt att han visade att han kände till oss. Han sa att det fanns tre sorters blekingar: Hårdrockare, Minkfarmare och Sverigedemokrater. Det lär ha gått hem i Karlskrona. Jag som Olofströmare tycker också att det var ganska roligt. Om det hade gått hem i Sölvesborg är tveksamt. Andelen av alla dessa tre folkgrupper är nämligen högre där. Ja, minkfarmare åtminstone. De flesta hårdrockarna är ju bara där en vecka på sommaren. Ja, några bor ju där förstås året runt. Och Jimmy Åkesson är ju faktiskt från Sölvesborg. Men det finns många andra sorters människor därifrån också. Flera är väldigt trevliga, och varken Sverigedemokrater eller Minkar. En trevlig Sölvesborgare som jag inte känner, men har träffat, är den utmärkte författaren Per Nilsson (född i Malmö, men bosatt i Sölvesborg sedan många år). Mats Knutson, politisk kommentator på SVT, som jag en gång satt och tjuvlyssnade på, på en stadsbuss i Stockholm, är född och uppvuxen i Sölvesborg. Allsvenska fotbollslaget Mjällby AIF är döpt efter kommunens näst största samhälle.

För övrigt har jag bara sett David Batra en gång Live. Han sprang förbi mig, men andan i halsen, på väg in i SVT Dramas byggnad i Stockholm. Den gången var han inte rolig alls...

2 comments:

Anonymous said...

.....frågan hänger i luften......fick du värderat din boksamling?

T'syf ~pl said...

Nej tyvärr. Jag var ju i Göteborg när de väl spelade in, och ingen annan ville åka ner med dem...