Monday, February 6, 2012

Posten, del 2 (och hyran, del 1)

Ibland känns det som om jag alltid klagar på saker i mina inlägg på den här bloggen. För att motbevisa det kommer jag nu att berömma lite i stället:

Jag vet att det är många som klagar på Posten. Näst efter SJ, så är nog Posten det företag som folk tycker mest om att klaga på. Antingen för att det är för dyrt, eller för att det tar för lång tid. Och visst kan jag tycka att det är lite underligt att om ett av mina frimärken trillar av så får jag betala, inte bara 6 kr i uteblivet porto, utan också 50 kr i expeditionsavgift. Medan å andra sidan Posten frånsäger sig allt ansvar för de brev som de tappar bort på vägen (om man inte betalat extra/rekommenderat dem), och när de leverar ett halvt(!) julkort... (Jag vet fortfarande inte var den andra halvan tog vägen...)...slipper undan med att klistra på ett klistermärke där det står "Förlåt...". Nåväl...

Trots detta tycker jag att det är fantastiskt att de klarar av att leverera nästan alla brev inom ett dygn till nästan alla orter inom Sverige. Ännu mer fantastiskt är det att de i början av det här årets allra första vecka, lyckades leverera ett brev till mig som var avsänt (enligt poststämpel) 2012-02-13. Det måste väl ändå vara tidernas snabbaste leverans?

Dessutom har de en kundtjänst som verkar fungera. Den är inte helt smidig, och den håller inte riktigt vad den lovar när det gäller tid. Men de uppför sig väl, och tar hand om kunden. Ja, jag hänvisar alltså till mitt inlägg för en knapp månad sedan. Om du har glömt det, eller inte läst det överhuvudtaget, så får du gärna läsa det innan du läser fortsättningen på det här...

Jag gjorde som jag blivit uppmanad, och skickade tillbaka de fellevererade vadderade kuverten. Av någon anledning skulle jag skicka dem till Kiruna (vid närmare eftertanke pratade Kundtjänstdamen i telefonen norrländska) och det kostade 36 kr. 24 kr + 12 kr i skrymmande tillägg. Det hade för övrigt kostat precis lika mycket att skicka dem till Stockholm, Malmö eller Kyrkhult (1 mil norr om Olofström) också, så det har kanske inte med saken att göra. Nåväl, du kanske minns det där första mailet som jag skickade, när jag gjorde min felanmälan. Det som jag skulle få svar på inom 24 timmar. Och när jag inte fått svar på det inom 36 timmar så ringde jag istället. Vilket ledde till en massa andra saker. Nåväl, jag skickade alltså tillbaka varorna och väntade på att få min rätta beställning levererad. Efter ungefär en vecka(!) fick jag svar på mitt mail. Det var kortfattat och löd:

Hej!
Tack för ditt mail. Jag hittar ingen order på ditt namn/adress. Hör av dig med ordernummer/kundnummer istället så kan vi undersöka saken.


Med vänliga hälsningar
Kundservice

Jag hade angivit det namn och den adress som jag beställt lådorna till. Och som jag hade fått leveransen (om än fel leverans) till. Jag skrev tillbaka (med kundnummer och ordernummer) att jag därför var mycket förvånad om de inte kunde hitta min order. Jag bad dem vara snälla och leta upp den snarast, för jag behövde den... Jag fick svar att ärendet var hanterat, min order på väg till mig och att jag skulle få en liten ersättning för besväret. Det var trevligt att höra, jag har aldrig varit med om att någon kundtjänst har gett mig någon ersättning för deras eget företags slarv tidigare. Å andra sidan har jag mest umgåtts med kabelTV-bolag. Samma eftermiddag fick jag en avi i postlådan att jag hade en försändelse att hämta. Denna gång rekommenderad. Jag vet inte riktigt varför, för det var ju aldrig något problem att försändelsen inte kom fram förut, bara att det var fel försändelse. Nåväl, jag gick och hämtade lådan. Jag hade beställt tio platta lådor med ekonomipostporto + ett häfte frimärken. Lådan innehöll tio platta lådor, men inga frimärken. De stod heller inte med på följesedeln. Det fanns heller ingen ersättning för de 36 kr jag lagt ut för att återsända kuverten. Så jag fick skriva tillbaka igen. Snabbt svar från kundtjänst:

Hej igen,
Det är tydligen gjort 2 reklamationer, en med kartongerna och en med häftet. Vi har även lagt in 36 kr på ditt kundkonto som avser portoersättning. Jag skickar dig lite kompensation för din tid.
Med vänliga hälsningar
Kundtjänst

Två reklamationer? Underligt, men bättre än ingen alls. Kundkonto? Det visste jag inte ens att jag hade något, men det låter bra att ha pengar på sitt konto. Frågan är hur man får tag på dem? Återstår att se nästa gång jag ska köpa lådor... Och så mera kompensation. Jag undrade vad det kunde vara. Efter någon dag kom även mitt frimärkshäfte. Sedan hände inte så mycket mer medan jag var hemma i Blekinge. Väl uppe i Göteborg för en vecka sedan, hittade jag en massa post på min dörrmatta:

1 leveransbesked från Posten om att jag hade fått 10 kartonger. Och det visste jag ju.

1 brev från Hyresgästföreningen om att mitt bostadsbolag hade höjt min hyra 1%

1 brev från Tidningen Foto som sänkt sin årskostnad 46%. Ville jag möjligen börja prenumerera igen? Det var billigt, men ingen ursäkt ännu = Nej tack.

1 brev från ett marknadsundersökningsföretag som gav mig en Trisslott som tack för att jag svarat på någon undersökning. Men ingen vinst...

1 brev från Svenska Spel som tyckte att jag skulle prenumerera på Triss. Är det lönt?

1 brev från kabelTV-bolaget, om att TV8 och Kanal9 har bytt frekvens. Var det lönt?

1 leveransbesked från Posten om att jag hade fått ett häfte frimärken. Det visste jag också.

1 årsbesked från Swedbank. Jag hade erhållit 74 öre i ränta

1 årsbesked från Nordea. Jag hade erhållit 0 öre i ränta.

1 st ICA Buffé.

1 st Bantningsjournalen. Varför får jag den?

1 erbjudande från ett möbelföretag. De "förlängde sitt halvapriset-erbjudande i två veckor." En soffgrupp som kostat 24.500 kostade nu 7.950. Jag vet inte hur de får det till halva priset? Men jag vet, det är inte lätt att räkna procent. De har också missat att det står "Ingen Reklam, tack" på min dörr. Det är inte lätt att läsa heller...

1 kontobesked från Posten. 36 kr i Saldo. Samt en kulspetspenna med Frimärksmotiv. Och en mycket liten bricka med frimärksmotiv. Rymmer ungefär en kaffekopp och en ostmacka. Måste jag börja dricka kaffe nu? Dessutom två mycket stora vykort med matmotiv, samt ett häfte frimärken. Det uppskattas. Mest det sista. Trevligt att höra att Posten gör rätt för sig. Men jag förstår inte varför de skickar dem hit till mig i Göteborg. Hur visste de att jag åkt tillbaka hit? Min beställning var ju gjord till Olofström...

Avslutningsvis fick jag en hyresräkning från mitt bostadsbolag. Hur var det nu? Min hyra hade gått upp 1%? Det borde bli...Va??? Min hyra hade gått upp 157 kr!!! Om en hyreshöjning på 1% motsvarar 157 kr på en månad, då skulle min månadshyra vara 15700. Det är den inte, det kan jag lova dig. Efter att ha lusläst hyresräkningen så hittade jag en punkt som hette "Bredband, Januari". Jag har aldrig haft någon bredbandskostnad i min hyra förut. Menar de det där nya bredbandet, som skulle dragits in i våras, och sedan i somras när jag inte var hemma, och sedan i höstas, när jag var hemma men de aldrig kom? Men jag har ju inget! Varför ska jag betala för ett bredband som jag inte har? Eller är det något annat? Och den avgiften var i vilket fall som helst bara 55 kr. Var kommer resten av de 102 kronorna i hyreshöjning ifrån? Det är fortfarande betydligt mer än 1%. Det är uppenbarligen fler än soffbolaget som har problem med att räkna procent. Det här låter mycket mystiskt. Fortsättning följer på DEN HÄR BLOGGEN. Välkommen tillbaka!

No comments: