Tuesday, February 7, 2012

Strömavbrott på grund av kyla?

En kväll i förra veckan, när jag kom hem från filmfestivalen och bara skulle slänga i mig lite mat innan jag skulle sova. En Carbonararest. Vad annars? Leif GW var på TV. Han andades in tungt, och skulle precis komma med en genomtänkt och underhållande utläggning, när...TV-bilden försvann. Samtidigt sa datorn att bredbandsuppkopplingen försvunnit. Irriterande, men inte så mycket att göra åt då. Jag åt färdigt och gick och la mig... Dagen efter fungerade allt som det skulle igen.

I Söndags kväll satt jag också och åt. Jag hade fastnat i ett ovänligt spännande avsnitt av Bones. (CSI för och med supernördar... Bättre karaktärer dessutom.) Fem minuter återstod, och jag skulle strax efter slå över till TV4 och den senaste Wallander-filmen. Jag behövde nämligen diska. Det är bra med en Wallanderfilm när man diskar. Det blir mindre plågsamt då. Lagom spännande, och så slipper man titta på gamla matrester. Ungefär det samma kan sägas om Bones. Programmet närmade sig slutet. Handlingen denna gång var om en misstänkt mördare med elektronisk fotboja. Alla bevis pekade på honom, han hade i princip erkänt, men enligt hans fotboja hade han inte lämnat huset. Det var dags att förklara...då...Slocknade TV:n. Och kökslampan. Och alla andra lampor. Det enda som lyste var datorskärmen. Det är en fördel med en ny dator, med fungerande batteri. Men bredbandsmodemet hade ingen ström, och då fungerade inte uppkopplingen. Med andra ord fungerade ingenting utom datorn. Minst sagt frustrerande. Jag satte mig och jobbade en stund med en sak som inte krävde uppkoppling. Jag noterade att det inte hördes några upprörda känslor ute från korridoren. Det var mycket upprörda röster häromkvällen när bredbandet och TV:n la av. Nu hördes ingenting... Mystiskt... Jag gick bort till ytterdörren. Tittade ut genom dörrkikaren. Där såg ut precis som vanligt. Tomt. Ljust... LJUST???

Jag var tvungen att öppna dörren och titta ut. Det stämde. Alla taklampor i korridoren lyste. Jag gick in igen. Tittade ut genom fönstret. Jag minns när det var strömavbrott häromåret här uppe. Det var så underligt mörkt. Alla husen i bostadsområdet, och husen nere på torget, som man kan skymta genom skogen. Ja, nu kan man mer än skymta dem, för nu har de sågat ner och sprängt bort mycket av det som skymmer. Allt det var mörkt förra gången. Nu lyste det vackert, precis som vanligt. Både i huset mittemot, och nere på torget. Mycket underligt. Allra mest underligt var det när jag tittade ner på marken utanför mitt hus. Två skarpa ljuskäglor avtecknade sig i snön. Minst två av mina grannar hade alltså fortfarande ljus. Var det då så att mina proppar hade gått? Allihop? Det måste nästan vara så. Jag grävde i mina kökslådor, i beckmörkret, efter min ficklampa. Jag hittade den inte. Tiden gick. Fortfarande lika mörkt. På något sätt lyckades jag få tag på en plastpåse och packa in min nylagade ugnsraggmunk i kylen, utan att se vare sig påse, raggmunk eller kylskåp. I badrummet var det om möjligt ännu mörkare. I stunder som denna är det knappt man vågar gå på toaletten. Man vet aldrig riktigt säkert vad det är man sitter på...

Jag lyckades gå och lägga mig så småningom. Funderade på vad det kunde vara för fel. Hade det varit ett vanligt strömavbrott, med alla hus och ljus utslagna, då hade det inte varit så konstigt. Men nu? Var det bara jag? Varför hade alla mina proppar gått samtidigt? Berodde det på kylan? Eller på sprängningarna nere vid bron? Hade någon elektrisk pryl skakat loss? Eller var det något annat? Det kunde väl inte vara kabelTV-bolaget? Nej, de har gjort mycket dumheter, men det här verkade osannolikt. Jag var glad att jag inte hade elvärme. Värmen fungerade, om än knappt. Mina 16,5 plusgrader var oförändrade. Ja, du hörde rätt. Jag har bara 16,5 plusgrader i min lägenhet. Men elementet fungerar. Det är inte som när jag bodde i min första egna lägenhet i Gamleby, och det blev vinter och innetemperaturen sakta sjönk dag för dag. Jag trodde det skulle vara så. Tog på mig vantar och mössa och höll ut. Så småningom fick jag reda på att det fanns ett fenomen som kallades "luft i elementen". Det är då de är kalla längst upp. Det är tydligen lätt att åtgärda. Fastighetsskötaren kom dit med en liten nyckel och släppte ut luften. Och temperaturen steg snabbt. Men här är det inte luft i några element. De är varma hela vägen. Jag låg i min säng och funderade på om man skulle skaffa ett elektriskt element? Fast det hade jag ju inte haft någon nytta av då, för elen fungerade ju inte. Jag får nog bara fortsätta att isolera med bokhyllor och bokkassar. Det känns som att det fungerar. Jag vill i alla fall att det ska fungera...

Klockan närmade sig midnatt och jag försökte sova. Jag hade nästan slumrat till, när plötsligt alla lampor, samt TV:n, i lägenheten gick igång. Tydligen var det inte mina proppar. Nej, de var hela alla tre. Jag stängde TV:n, släckte alla lampor och gick och la mig igen. Tänkte att vad det än var som hade hänt så hade det i alla fall en god sak med sig. Jag slapp ju diska...

Dagen efter satt jag vid min dator och funderade på om jag skulle skriva till mitt bostadsbolag om problemet. Men eftersom det bara rörde mig, vet jag inte om de skulle ha något bra svar. Medan jag satt där vid datorn, smällde det i brevinkastet. Jag gick dit. Det var en lapp från bostadsbolaget:

"Vi har haft problem med att strömmen försvinner i lägenheterna, detta är pågrund utav att alldeles för många använder extra element. Vi skulle vara tacksamma om ni kunde försöka undvika att ha på dessa så mycket det går. Vi håller på att jobba med att få upp temperaturen på era befintliga element som finns i lägenheten." (Och sedan samma sak på engelska) 

Det var snabb och bra information. Det uppskattas. Men varför slocknade bara min lägenhet? Jag har inget extra element. Och tydligen är det inte någon bra idé att skaffa något heller. Och det är väl knappt lönt i vilket fall. Vi är i februari nu. Det är den tredje månaden det har varit kallt. Frågan är bara när de kommer att få upp värmen? April?

PS: Den senaste tidens sprängningar har varit allt lugnare, men medan jag korrekturläste det här inlägget kom en smäll som skakade hela huset så mycket att två böcker i bokhyllan flyttade på sig!

No comments: