Saturday, February 11, 2012

Hemmagjord korv...

blodkorv, blodpudding, hemmagjord, foto anders n
Blodkorv eller Blodpudding? När jag var liten trodde jag det var samma sak. Ibland var den liten och rund, ibland tillplattad i ena änden. Ibland med fläskbitar och ibland med russin. Nu vet jag bättre. Blodkorven ska innehålla russin och fläsk. Men det är sällan man hittar blodkorv i affären nuförtiden. Den lite tråkigare blodpuddingen, utan russin och fläsk, är desto vanligare. Tråkig, men billig. Frågan är om det går att få tag på billigare mat. Det kan behövas efter en dryg vecka med Filmfestival, då det ofta blir lunch ute. Det tar på finanserna. Vad du ser här ovanför är ett försök att förvandla blodpuddingen till blodkorv. Stek blodpudding, släng på finstrimlat bacon och russin, och rör om. Servera med lingonsylt. Jag vet, det ser föga aptitligt ut, men det smakade inte alls illa. Om man gillar blodkorv, vill säga. Jag lagade två portioner, när jag skulle äta nummer två hade strömmen rymt igen. Den gör det med jämna mellanrum där jag bor, som jag har skrivit förut. Och däremellan rymmer bredband och TV.  Bostadsbolagets artigt formulerade lappar som sitter här och var i trappuppgången, med information om kopplingen mellan strömavbrotten och lösa elektriska element, har försetts med mera svavelosande tillägg av engelskspråkiga hyresgäster. Jag kan inte annat än att hålla med dem. TV och Internet kan jag klara mig utan i perioder, men kall blodpudding vill jag helst slippa i framtiden...

No comments: