Tuesday, February 7, 2012

Personliga favoriter och föredömen! (När jag blir stor...)

jesper christensen, jan troell, francy suntinger, dom över död man, torgny segerstedt, göteborgs handels- och sjöfartstidning, marit kapla, göteborgs filmfestival, göteborg film festival 2012, foto anders n
Francy Suntinger intervjuas av Marit Kapla. Jesper Christensen och Jan Troell längtar bort.
Göteborgs Filmfestival 2012 - Foto Anders N

Två personliga favoriter på en och samma gång: Mångsidige skådespelaren Jesper Christensen och legendariske regissören Jan Troell. Tillsammans med producenten Francy Suntinger, intervjuades de av Marit Kapla angående sin kommande film Dom över död man, om Torgny Segerstedt. De visade en trailer och några korta scener ur filmen. Det gav mersmak. Jag noterade till min förtjusning en annan personlig favorit i en av dessa scener, nämligen skådespelaren Jan Tiselius, som medverkade i mitt första daterbara Film/TV-minne: TV-serien Flykten från 1986. Jag hade även äran att få träffa honom när han spelade teater för min skola knappt tio år senare. Nu har jag träffat två personliga favoriter till. Det var otroligt positivt att se hur uppenbart obekväma båda herrarna var uppe på scenen. Så fort de fick chansen så hoppade de ner. Det finns alltför många så kallade kändisar idag som inte kan skapa något, men ändå ska visa upp sig i alla möjliga sammanhang. Här har vi två genier som skapar fantastisk konst, men inte trivs med att visa upp sig själva. Frågestunden blev därför väldigt kort, men det gjorde ingenting, eftersom de inte hade något emot en fortsatt pratstund nere på golvet, utanför rampljuset...

Jag är otroligt imponerad över herr Troells skärpa och skaparkraft, som ännu vid åttio års ålder inte verkar avtrubbad. Jag har tidigare skrivit på den här bloggen att jag när jag blir stor vill jag bli Hans Alfredsson. Nu vill jag lägga till en sak:

När jag blir stor vill jag bli Jan Troell!




Däremot besöktes festivalen av en annan känd filmskapare, som jag inte har något som helst behov av att bli...

No comments: