Friday, February 24, 2012

Victoria, Daniel och en liten flicka...

victoria, daniel, barn, flicka, kronprinsessan, prins, nya prinsessan?, nyfödd, göteborg, besök, botaniska trädgården, 2011, foto anders n
Kronprinsessan Victoria och Daniel och en liten flicka... (Foto Anders N)

Igår var det alltså dags för den efterlängtade nedkomsten. Jag har hört besvikna röster från vadslagninsstugorna över att det inte blev någon liten prins Zlatan. Det förstår jag inte alls. Det går väl precis lika bra med en Zlata? Eller kanske det vore bättre med en Marta? Prinsessan Marta Louise...det låter bra och bekant på något vis...

Igår sköts det salut. Enligt TV skulle det skjutas salut klockan 12 i Stockholm, Göteborg, Karlskrona och Härnösand. Själv hade jag tvätt i tvättstugan och kunde inte åka in till stan. Jag fick hålla tillgodo med Stockholmssaluten på TV. Vilket kanske var tur. I Karlskrona väntade folk förgäves på saluten, som visade sig äga rum först dagen efter, det vill säga idag. Samma sak gäller för Göteborg. Fast det är inte hela sanningen. Här ute i förorten där jag bor, skjuts det salut minst två gånger om dagen. Så också igår. Ja, nere vid byggarbetsplatsen alltså...

Idag skall också namnet offentliggöras. Samt eventuellt hertigdöme. Jag gissar på Marta Louise Margareta Kristina Sibylla Silvia Ewa Alice Lilian Victoria II Daniela Carla Gustava Philippa Madeleina Fredrika Reinfeldta. Arvsprinsessa av EU-dömet .SE och hertiginna av Facebook... Det låter modernt och bra...

victoria, barn, flicka, kronprinsessan, göteborg, besök, botaniska trädgården, 2011, foto anders n
Victoria med ännu fler små flickor... (Foto Anders N)

No comments: