Monday, February 27, 2012

Salut i bokhyllan!

Jag skrev för ett par dagar sedan om att saluter inte är något ovanligt här ute i förorten. Två gånger om dagen, de senaste veckorna, har de skjutit salut nere vid byggarbetsplatserna:

Pip pip pip pip pip pip pip pip BOOOOM! Piiiiiiiiiiip. 

Det låter ungefär så. Och för varje BOOOOM! så skakar huset. Ibland mer, ibland mindre. För någon vecka sedan skrev jag om hur två böcker i bokhyllan hade flyttat på sig vid en sådan här explosion. Nu ska jag berätta om något som var snäppet värre: När jag stod vid sängen och packade kameraväskan för att ge mig ut och fotografera den kungliga saluten, så kom en sådan explosion. Jag stannade upp. Sedan packade jag vidare. Tre objektiv och en kamera. Plötsligt hörde jag ett underligt ljud, kände en lätt smärta i vänsterarmen, och upptäckte att kameraväskan var full. Med pocketböcker, DVD-filmer och till och med en och annan VHS-film...

Bokhyllesprängning (Foto Anders N)

Ja, du ser. Smällarna har skakat till böckerna, lite varje dag, och nu gick det för långt. Jag ber dig bortse från den bohemiskt obäddade sängen. Någonstans har jag hört att det ska vara bra för kvalsterallergiker att inte bädda sängen. Jag skyller på det. Om du vill beundra den vackra boksamlingen så är det naturligtvis helt OK, men det som jag egentligen vill att du ska fokusera på är hålet på översta hyllan samt bokhögen i sängen, respektive mellan sängen och bokhyllan. Kameraväskan har jag plockat bort, eftersom bilden är tagen först när jag kom hem från salutfotograferingen. Jag hade bråttom till bussen. I övrigt är allt lämnat precis som det låg...

Skjut salut för små prinsessor om ni känner för det, och spräng lite berg för att bygga dagis och radhus om ni känner för det, men inga mer saluter och sprängningar i min bokhylla...TACK!

3 comments:

Anonymous said...

Jag kommer aldrig sluta häpnas över att du har så mycket böcker, på riktigt. Galet.

ps! det här borde vara en varningsklocka att inte placera sängen så nära bokhyllan. Själv har jag en skärmvägg modell berlinmuren som jag bara väntar på ska välta.

T'syf ~pl said...

Det här är ändå långt ifrån alla...

Jag har tänkt samma sak de senaste dagarna. Men det är tyvärr svårt att hitta en sängplats i min lägenhet som inte är i närheten av någon bokhylla. Det skulle vara i duschen då. Sängen får stå på höjden. Å andra sidan har jag en ihopfällbar säng. Men det är så svårt att sova i den när den är ihopfälld...

T'syf ~pl said...

PS: Jag hoppas du i så fall inte har Berlinmuren bredvid sängen. Även om du inte har några dynamitarder i ditt kvarter, så har du ju rätt i dina misstankar. Murar brukar falla. Från Berlin till Pink Floyd...