Wednesday, February 22, 2012

Exemplariskt!

Tisdag eftermiddag i ett köpcentrum strax utanför Göteborg. En affär för datortillbehör och andra tekniska prylar. En kund kliver in, tar en nummerlapp och börjar titta sig omkring. Han söker brännbara DVD-skivor. DVD+R. Plus. Inte minus. I skivhyllan hittar han en 10-pack för 99 kr. Bredvid ska det enligt prislappen på hyllan finnas 25-packar för 199. Det finns inte. Bara DVD-R. Minus. Inte plus. Det har han ingen nytta av. Tre expediter betjänar varsin kund. Vår huvudperson ställer sig och väntar. Strax blir en expedit ledig. Han trycker fram nästa nummer...

EXPEDITEN: Nummer 30. TRETTIO.

Expediten tittar sig omkring. Hans blick fastnar snabbt på vår huvudperson, som är den ende icke betjänade kunden i affären. Men vår huvudperson skakar på huvudet. Expediten trycker fram ett nytt nummer...

EXPEDITEN: Nummer 31. TRETTIO-ETT.

Han tittar på kunden ute i affärslokalen. Kunden skakar på huvudet.

KUNDEN: Nej...

Expediten trycker en tredje gång på knappen. Blir det tredje gången gillt?

EXPEDITEN: Nummer 32 då? TRETTIO-TVÅ?
KUNDEN: Ja.
EXP: Vad bra. Välkommen hit. Vad kan jag stå till tjänst med?
KUND: Jag skulle vilja ha en 25-pack DVD+R. Plus, alltså. De var slut i hyllan.
EXP: Låt mig se på datorn. Nej, de är tyvärr slut...fler är beställda.
KUND: Vad synd.
EXP: Får jag fråga varför det måste vara plus? Går det inte bra med minus?
KUND: Nej, DVD-brännaren till TV:n accepterar bara plus. Datorn gillar båda, men inte brännaren till TV:n...
EXP: Jag förstår. Det var ju synd. Låt mig se...
KUND: Då får jag väl ta en tiopack. Jag såg att ni hade dem kvar...
EXP: Ja, eller en 50-pack. Det har vi också.
KUND: Ja kanske. Men det beror på priset.
EXP: Naturligtvis. Låt mig se...nej, det var ju inte alls prisvärt.
KUND: OK...
EXP: Men vänta ett tag så ska jag gå ut och kolla en sak...

Expediten försvinner ut på lagret. Kunden står kvar vid disken och funderar. Är femtiopacken dyrare än tjugofempacken? Per styck alltså. Att femtiopacken är dyrare än tjugofempacken, totalt sett, är ju inte förvånande. Sedan kommer expediten tillbaka. I handen har han en 25-pack med DVD+R skivor.

EXP: Det fanns en ny låda på lagret. Den kom nyss, vi hade bara inte hunnit lägga in den i datorn.
KUND: Fantastiskt.
EXP: Behöver ni något annat? Fodral? En specialpenna för att skriva på skivorna?
KUND: Nej, det har jag redan. Men, bara av nyfikenhet... Vad kostade 50-packen, eftersom det inte var prisvärt?
EXP: Låt mig se...375 kr.

Kunden funderar igen. 99 kr för en 10-pack. Det är 9,90/st. 199 för en 25-pack? Det blir...kanske 8 kr/st. Och sedan 375 kr för en 50-pack? Vad blir det? 7,50? Ungefär... Det borde ju vara ännu mera prisvärt?

KUND: Jaså? Hur mycket kostar den här 25-packen då?
EXP: 99 kr. Det är specialerbjudande just nu.
KUND: Ojdå, det var billigt. (4 kr/st) Då tar jag en till!
EXP: Naturligtvis. Ett ögonblick så ska jag hämta.

Expediten tar ett par steg mot dörren till lagret, men hans kollega stoppar honom. Han har redan hämtat en förpackning. Expediten får den och går tillbaka.

EXP: Ja, man får ju passa på när det är billigt.
KUND: Just precis...
EXP: Det blir 198 kr.

Kunden tar fram sitt betalkort. Sätter det i kortläsaren. "Chip ej läst" står det. Som vanligt. "Kortet uppochner?" föreslår den. Men det är det naturligtvis inte.

KUND: Chip ej läst?
EXP: Jaså, men det är inget problem. Bara dra ur det och sätt i det igen.

Kunden gör så. Och det fungerar. Han slår sin kod. Expediten packar varorna under tiden och stoppar kvittot i påsen.

EXP: Jag lägger kvittot i påsen.
KUND: Vad bra. Tack så mycket.
EXP: Tack själv, och ha en trevlig dag...
KUND: Tack det samma...

Kunden går därifrån och tänker att det var inte bara sällsynt prisvärda skivor, det var också ett perfekt exempel att skriva om på bloggen. Så här vill jag bli behandlad när jag är i en affär. Vänligt och hjälpsamt...

Det är fantastiskt trevligt med personal som anstränger sig lite för att lösa kundens problem. Det var inte mycket extra ansträngning som behövdes, och ändå blev det så bra. Man vill ju verkligen komma tillbaka och handla på det här stället. Å andra sidan så behövs det lite av den andra sorten också. För att det ska bli roliga och underhållande blogginlägg alltså. Leta bakåt i den här bloggen, så kommer du att hitta exempel på personal som inte har förstått vikten av att behandla en kund väl... Om du tillhör dem som redan har läst dessa äldre inlägg, får det här inlägget fungera som ett bevis på att jag inte alltid klagar. Men det kommer att bli mer klagande också de närmaste dagarna. Jag tycker fortfarande det är förfärligt spännande att studera hur företag behandlar sina kunder. Och det dyker upp nya tillfällen mest hela tiden...

No comments: