Monday, August 31, 2015

Norrländsk lyxbuss!

Norrlandskusten, dubbeldäckare, buss, kustbuss, Norrland, Haparanda till Umeå
Så blev det äntligen dags att få åka dubbeldäckare. Den här skulle enligt skylten till Umeå. Fast så långt skulle inte jag. Inte idag. Jag skulle bara till Råneå.

Det var en riktigt lyxig buss. Den hade både chaufför OCH en anställd till. En värdinna, som bland annat sålde fika. Båda kände till mitt länskort. Jag behövde inte förklara hur det fungerade, och ingen av dem såg tvivlade på mig. Däremot var jag själv lite tveksam till om en så stor buss verkligen körde via Råneå. Råneå är nämligen inte så stort. Och det ligger inte riktigt vid stora vägen. Ganska sannolikt att en sån här stor buss bara susade rakt förbi. Det stod visserligen på min Smartfån att bussen skulle till Råneå. Men för säkerhets skull frågade jag chauffören...

-Kör du förbi Råneå?
-Åh ja.
Sa han. Jag brukar till och med köra in där...
Norrländsk busschaufförshumor.

Som sagt, en mycket lyxig buss. Humor, fika och trådlöst bredband ingick.

Ja, när jag tittade på skärmen längst fram på övervåningen såg jag att man till och själv kunde välja vilket språk som personalen skulle snacka där inne...

Välj språk DVD-film ombord

No comments: