Sunday, November 8, 2015

Paltzerian

Paltzerian
Så blev det då äntligen dags för ett besök på Paltzerian i Öjebyn.

Paltmeny
På menyn fanns 18 rätter. 18 olika sorters palt.
Världens största Paltmeny, enligt Paltzerians hemsida.

1: Kokt Pitepalt med smör och lingon
2: Kokt flatpalt med stekt fläsk
3: Stekt palt med lingon och smör
4: Gräddstuvad palt med lingon
5: Blodpalt med (konstpaus) sylt och rårivna morötter
6: Stekta kroppkakor (Fläsk, lök och kryddpeppar) med lingon
7: Paltstång med korv, wokade grönsaker och aromsmör
8: Kokt morotspalt med stekt fläsk och keso
9: Kokt rödbetspalt med stekt fläsk och keso
10: Vegetarisk paltsymfoni med groddar och keso
11: Friterad potatispalt med gravlax och hovmästarsås
13: Renfärsfylld potatispalt med lingonsylt
14: Leverpalt med lingon
15: Vegetarisk palt med råkost
16: Wokad Pitepalt med grönsaksfräs
17: Black and white med västerbottensost
18: Stekt skivad flatpalt med hjortronsylt och smör

samt
PALTSCHWIIMEN för de som är extra hungriga

Var ska man börja? Jag sa till den vänliga damen i kassan att jag var paltnovis. Vad rekommenderade hon?
Nummer 1 naturligtvis. Har man inte ätit palt förut måste man ju börja med den klassiska originalpalten.
Så det gjorde jag...

Grejen är att innan jag kom till Öjebyn hade jag inte den blekaste aning om vad palt var. Varken Pitepalten eller någon annan. Jag hade naturligtvis hört talas om den, men jag visste inte vad den innehöll.
Än mindre hur den såg ut...

Så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Efter en stund kom damen tillbaka från köket med en tallrik. På denna tallrik låg två beiga klumpar:

Pitepalt
Att mina tankar ett ögonblick flög iväg till min Gamlebyklump, mitt första riktiga matexperiment sedan jag flyttade hemifrån, må kanske vara ursäktat...

Paltzerian Pitepalt
De åtföljdes av en klick lingonsylt, två skivor riktigt smör, lite riven morot samt ett glas lingondricka...

Palt
Jag skivade upp den ena klumpen och noterade att något slags gris gömde sig därinne...

Pitepalt
Damen upplyste mig att, om jag ville äta palten på riktigt Pitevis, skulle jag plocka ut grisen och stoppa i smöret. Så det gjorde jag. Sedan åt jag. Och det smakade...

...alldeles prima. Mest potatis. Pitepalten är en degklump av huvudsakligen riven potatis och kornmjöl. Och med fläsk inuti. Inget konstigt. Bara prima råvaror i en enkel delikat kombination...

Paltzerian i Öjebyn utanför Piteå
Med 18 rätter på menyn skulle jag behöva närmare en vecka för att ta mig igenom alla, om jag så åt till frukost, lunch och  kvällsmat. Tyvärr har Paltzerian inte kvällsöppet, då jag annars hade haft mer tid att utforska menyn närmare. Det blev bara ett besök. Men jag hoppas att i framtiden kunna återvända
någon gång och prova ett par till.

Du kanske tror, liksom jag trodde, att Paltzerian är något slags turistfälla. Inte alls. Det var en populär lokal
lunchrestaurang. När jag var där, var jag långt ifrån ensam. Och ingen av de övriga gästerna föreföll vara utombys...

Avslutningsvis, några förklaringar:

PALTSCHWIIMEN är det lokala uttrycket för det
som också kallas Paltkoma. Den trötthet som man kan
drabbas av efter att ha ätit för mycket. Palt eller något annat.

Kroppkakor är Palt på öländska.

Flatpalt har ingenting med läggning att göra. Det är bara
en platt palt utan fyllning.

Vad som skiljer en Vegetarisk palt från en dito Paltsymfoni
är jag osäker på. Men en bild på en paltsymfoni finns
att beskåda hos en annan bloggare.

Vad Black and White på Paltesiska innebär
ber jag att få återkomma med inom kort.

För även om Paltzerian var kvällsstängd
fanns det naturligtvis fler sätt att få tag på palt.

Jag var ju trots allt i Paltriket...

PS: Enligt Sveriges Radio ska det ha öppnats en Paltzeria i Umeå. Kan det verkligen stämma? Jag såg inte till någon när jag var där någon vecka senare. Jag hittar ingen när jag googlar idag heller...

No comments: