Friday, November 27, 2015

Mot storstaden! Via sjukhuset...

Norrtåg
Det blev morgon i Boden och jag tog tåget. Tillbaka söderut.
Samma väg jag kom dagen innan. Denna gång var bara
för en dagsutflykt...

Sunderbyns sjukhus
Tåget gjorde ett kort stopp i Södra Sunderbyn. Ett litet samhälle
med 3000 invånare. Samt ett gigantiskt sjukhus med nästan
lika många anställda. Norrbottens länssjukhus.

Varför lägger man ett länssjukhus i ett så
litet samhälle? Jo, därför att det lilla samhället råkar
tätorter. Med 47 000 respektive 18 000 invånare.
Ett utmärkt ställe att lägga ett sjukhus, med andra ord.
Liknande sjukhus finns mitt i Dalsland, och
det har även diskuterats hemma i Blekinge.

Norrbottens näst näst största
tätort är alltså Boden. Det var där jag åkte ifrån.
Norrbottens största tätort var jag på väg till.
Du har förmodligen redan gissat vilken det är.

Luleå järnvägsstation
Luleå, naturligtvis. Tågets ändhållplats.
En av Norrlands riktiga storstäder.
Större än två Boden.
Lika stor som Kiruna, Piteå och Kalix tillsammans.
 Trots detta en ganska blygsam järnvägsstation
jämfört med Bodens...

No comments: