Monday, November 9, 2015

Norrlandsinspirerat matexperiment

Kort paus i Norrlandsrapporten för ett om inte dygns-, så
i alla fall veckofärskt matexperiment.
Dock inte ur Herrarnas Bildkokbok den här gången
ytterligare ett finns på lager)
utan något jag snappade upp i Norrland.

obeskrivlig röra
Du noterade säkert min lilla teaser i förra veckan.
Jag utlovade ett storartat matexperiment.
Jag kan förstås förstå om ovanstående bild fick
dig att tappa aptiten...

smutsig skärbräda
Den här kanske inte gör saken bättre.
Men det var så det såg ut i mitt kök när jag var färdig.
I Tisdags kväll...

Låt mig ta det från början...

riven potatis
Riv en ryslig massa potatis.

Nej, det är inte blod.

Visserligen rev jag mig själv också,

Men bara lite.

Den röda färgen här är (huvudsakligen) en helt
naturlig reaktion av skalad potatis som fått
ligga ute i luften en stund.

Och det tar en stund att riva en ryslig massa potatis...

kornmjöl
Blanda med sådant här...
 paltsmet
Rör runt tills det ser ut så här...
rå pitepalt
Dela upp i småklumpar och fyll med hackad gris.
koka palt
Koka sisådär en timme i allt grumligare vatten
tills de ser ut så här...

 hemlagad pitepalt
Här är en hel familj...

recept på pitepalt
Servera med lingonsylt och en klick smör...

Svårare är det inte att laga Pitepalt!

No comments: