Tuesday, July 16, 2013

Europaresan 9j: Farväl till Vaduz

Klockan började bli mycket och det blev dags att lämna Vaduz. Regnade gjorde det också. Tidsoptimist som jag är, hade jag ursprungligen planerat in ett par stopp i Zürich och Basel på vägen hem, men jag fick nöja mig med Basel. Om jag nu skulle lyckas ta mig hem igen överhuvudtaget. Jag mindes ju förra sommarens skånska tågresor, och kvällen i Eslöv i synnerhet. Jag klev på den gula bussen utanför Posten. Jag behövde inte visa min biljett. Chauffören kom ihåg mig...

Liechtenstein, bus, buss, autobus, omnibus, Sargans, gul, yellow, gelb

Snart var jag tillbaka i Sargans. Där regnade det riktigt ordentligt. Jag köpte en baguette på Pressbyrån av en trevlig men helt obegriplig tjej. Jag tror det var någon lokal dialekt. Det är naturligtvis inte samma tyska som talas i kantonen St Gallen, som den man lär sig i skolan hemma i Sverige. Jag hittade en intervju på nätet med en man från Triesenberg. Det ligger visserligen i Liechtenstein, men bara någon mil från Sargans, så jag tror att dialekten är ganska lik. Lyssna om du begriper honom...

swiss train, schweiziskt tåg, schweitzer zug, sbb, cff ffs, schweiz, switzerland, suisse, train, railway, railroad

Jag hittade ett snabbtåg som gick direkt från Sargans till Zürich och därefter direkt till Basel. Hur smidigt som helst. Inga förseningar alls.

Basel, Bâle, järnväg, järnvägsstation, railroad station, railway, train station, central station, centralstation, gare

Jag anlände till Basel klockan 18:30. Stationen var full av folk som var på väg hem. Det hade slutat regna, och solen hade inte riktigt gått ner ännu. Så jag begav mig ut på stan...

No comments: