Saturday, July 6, 2013

Europaresan 7f: Rundgång i Eguisheim

 Eguisheim, kyrka, church, eglise 
Eguisheim.

Eguisheim, Alsace
 Liten mysig fransk/tysk by/stad.


Alsace
1500 invånare. Idylliska hus och gator.

Eguisheim
Miljöer med medeltidskänsla.

Eguisheim, Alsace
Men efter en stund återvände min tidigare känsla av Déjà vu.
Det kändes som om jag gick i cirklar.

Eguisheim
Och det gjorde jag också. Stadens gator är byggda
efter de gamla stadsmurarna. De är runda...

smal gränd
Mellan de runda gatorna går väldigt smala gränder...

Eguisheim
Och mellan de runda gatorna och de smala gränderna
ligger små smala hus.

Korsvirkeshus...

korsvirkeshus
Och ännu fler korsvirkeshus.

Leo IX
Stadens store son, den upplyste påven 
Leo IX (1002-1054)
står staty på torget.

Eguisheim
Bakom honom låg hans kapell. Fritt inträde, men ljuset
kostade 50 eurocent. Till vänster en souvenirbutik.
Det fanns ett par caféer också...

Vin, Alsatian wine, vin från Alsace, Alsace wine, Vin d'Alsace, Vignoble d'Alsace
 Men mest fanns det vin. I varje gathörn. Vinförsäljare.
Vinprovningar. Vinutställningar. Vinskåp...

Vin, Alsatian wine, vin från Alsace, Alsace wine, Vin d'Alsace, Vignoble d'Alsace
 Och ännu flera fina Alsaceviner. Men jag ville
inte ha vin, jag ville ha mat.

Och det visade sig vara lättare sagt än gjort...

No comments: