Saturday, July 13, 2013

Europaresan 9c: En resa från Franska till Tyska

Basel Bahnhof, Gare de Bâle, railroad station, railway, central station, järnvägsstation, centralstation
Då var jag i Basel. I Schweiz. Men innan jag skulle
utforska den staden hade jag spanat in ett annat
resmål. En plats som jag länge velat besöka...

Basel Bahnhof, Gare de Bâle, railroad station, railway, central station, järnvägsstation, centralstation
Det är ju så att Schweiz är ett, med våra mått mätt, litet land.
Hade Schweiz legat i Sverige, hade det varit vårt näst största
landskap. Större än Jämtland men mindre än Lappland. Så
avstånden inom landet är förhållandevis små. Man har
dessutom ett väl utbyggt, och fungerande, tågnät.
Jag hittade snabbt en biljettautomat i vänthallen, och kunde
enkelt lösa biljett dit jag skulle. På engelska...

 Basel Bahnhof, Gare de Bâle, railroad station, railway, central station, järnvägsstation, centralstation, sbb, swiss, railway, Schweizerische Bundesbahnen, Chemins de fer fédéraux suisses, cff, Ferrovie federali svizzere, ffs, Viafiers federalas svizras
Två byten. Första två etapperna med tåg. Skyltningen på
stationen var genomtänkt och gick inte att misstolka. Jo, det
gjorde jag förstås, men det insåg jag först senare...

sbb, swiss, railway, Schweizerische Bundesbahnen, Chemins de fer fédéraux suisses, cff, Ferrovie federali svizzere, ffs, Viafiers federalas svizras
 Jag hittade ett tåg åt rätt håll och klev ombord.

university of basel, bâle, universität
Tåget rullade ut från stationen, förbi denna fascinerande
byggnad, som visade sig vara stadens universitet...

Rheinfelden, Rheinfeldt
Jag passerade ett flertal små städer. Jag förmodar att en
viss statsminister härstammar från denna...

Schweiz, suisse, switzerland
Jag har alltid tänkt mig Schweiz som berg, och berg såg jag,
men de var inte så stora som jag trott. Det kändes lite grann
som när man åker förbi Båstad och Hallandsåsen....

Schweiz, suisse, switzerland
Tågvärden började resan med att tala franska, men övergick
så småningom till tyska. Schweiz är ju fyrspråkigt, som du
kanske vet...

sbb, swiss, railway, Schweizerische Bundesbahnen, Chemins de fer fédéraux suisses, cff, Ferrovie federali svizzere, ffs, Viafiers federalas svizras, zurich, zürich
Zürich. Landets största stad. Ungefär 380 000 invånare.
Huvudstaden Bern har bara 125 000. Här hade jag egentligen
tänkt stanna ett tag, men klockan var betydligt mer än den
borde ha varit. Hade jag bytt tidszon? Nej, men jag hade råkat
åka med ett långsamgående tåg. Det var därför det stannade
på så många ställen på vägen. Och nu var det hög
tid för mitt nästa byte...

No comments: