Monday, July 6, 2015

Shoppingtur i Jokkmokk

stoorstålka
Stoorstålka. Samisk modebutik.
(Rabás betyder inte rabatt. Eller rea. Utan Öppen.)
Affären ligger vid...

Jokkmokk
Bårjåsgäjnno. Vilket jag tror ska utläsas Porjusvägen.
Porjus är en grannby. Mer om den senare...

Röda korset
Själv var jag som vanligt på jakt efter en bok eller två.
Röda korset hade en stor fin butik på en parallelgata.
Siebbrenjuolgga hette den. Föreningsgatan på svenska.
Affären öppnade fem minuter innan sista bussen hem avgick.
Kvällsöppet med andra ord. Vilket är bra. Jag har tidigare
gnällt över Röda Korsbutiker som bara har öppet mitt på
dagen när folk arbetar. Här var det tvärtom.
En mellanväg vore att rekommendera...

bokhandel
 Tvärs över juolggan låg en bokhandel som såg rasande trevlig
och inbjudande ut. Den var också stängd. Inga öppettider
syntes till. Bara ett telefonnummer. Jag ringde.
Ingen svarade...

fjällbrynt
 Rökt renost. En norrländsk delikatess som jag ofta köper i Göteborg. Döm om min förvåning när jag kom till Kiruna. Den såldes inte där. Inte i någon av affärerna jag besökte. Inte heller i Gällivare. Trots att där fanns hur mycket ren som helst.

Förklaringen är inte så märklig som man kan tro. Fjällbrynt heter tillverkaren. Som sydsvensk kan man då luras att tänka på nordligaste Norrlands fjälligaste fjäll. Så är inte fallet. Före Fjällbrynt hade osten ett kort mellanspel under namnet Milko. Dessförinnan NNP. Det var länge sedan, men inte längre sedan än att jag minns det. Kanske 15-20 år sedan. Jag visste dock inte vad NNP betydde. Det vet jag nu. Nedre Norrlands Producentförening. Observera Nedre Norrland. Därför är det helt naturligt att deras ost är svårfunnen i Övre Norrland. Men nere i Jokkmokk, där hittade jag den!

För övrigt önskar jag att Fjällbrynt skulle återuppliva NNP:s gamla fina Champinjonost också. Den var en annan höjdare!

No comments: