Sunday, July 5, 2015

Det där med höger och vänster...

Jag stirrar en lång stund på det blogginlägg jag lade in igår. Det står ju helt FEL. Kan jag inte skilja på höger och vänster? Östersundsbussen är ju den till VÄNSTER. Och bussen jag kom med från Kiruna är den till HÖGER. Det syns klart och tydligt på bilden. Trots det har jag skrivit tvärtom i texten...

Jag hade problem med att komma ihåg vilket som var höger och vänster när jag var liten. Jag var nog nio år innan det verkligen fastnade. Har det nu släppt igen?

Men när jag tänker tillbaka, visst stod Östersundsbussen till höger. Den stod ju innerst, närmast stationshuset, i Gällivare och väntade på bussen jag kom med från Kiruna (och som strax skulle fortsätta mot Luleå). Min buss körde upp på vänster sida om den väntande. Och jag klev av, åt höger. Och gick över till Östersundsbussen. Som definitivt stod till höger om bussen jag kom med. Trots detta är Östersundsbussen (den högra) till vänster på bilden. Och bussen till vänster är till höger. Se själv:

bussar Norrbotten

Återigen ett lämpligt tillfälle att notera att verkligheten kan te sig helt annorlunda med bara en lätt förskjutning av perspektivet. Fotograferade i den här vinkeln ser det ju faktiskt ut som om den högra bussen står till vänster och den vänstra till höger.

Det är nyttigt att se sig om i världen och få lite nya perspektiv...

No comments: