Sunday, July 26, 2015

Leaving Kiruna...

Kiruna

Kirunabesöket närmade sig sitt slut. Den norrländska resan hade däremot bara börjat. Jag har material till att fylla bloggen till oktober, minst. Och då räknar jag inte in sommarens skånska resor och tågförseningar, som jag har varit med om i verkligheten, parallellt med att jag berättat om Norrland här på bloggen. Men var bara lugn. Tågförseningarna finns i tryggt förvar i min anteckningsbok. Kanske jag smyger in någon försenat skånsk tåg mellan Norrlandsrapporterna. Vi får väl se. Men åter till Lappland...

Under den dryga vecka jag var i Kiruna hade mycket hänt. Det blev uppenbart när jag tog min bagagevagn och rullade från vandrarhemmet, genom centrum och ner mot bussterminalen. Plötsligt insåg jag att snön var borta! Inte all snö, men snögröten i backen. Du minns väl hur min första bild här på bloggen såg ut? Om inte, så ser du den här ovanför. Det var första dagen i Kiruna. Sista dagen såg samma backe ut så här.

Kiruna

Snön var borta. Tanten kunde lämna sparken hemma. Våren var på väg. Det skulle dock dröja ett bra tag innan jag fick vårkänslor på allvar. Ungefär två veckor...

No comments: