Friday, July 17, 2015

Can you see me?

Jukkasjärvi Skola

Vad? tänkte jag. Vem är det som ropar? Och på engelska? Rösten kom från skolan i Jukkasjärvi. Jag vandrade längs bygatan, på trottoaren på andra sidan gatan.

-Can you see me?

Ropade rösten igen. Då såg jag honom. I ett av skolans fönster stod en liten pojke och vinkade till mig. Jag vinkade tillbaka.

Can you take a picture from me?

Nej. Tänkte jag. Jag har ingen lust att sno några bilder av dig. Men egentligen menar du väl "take a picture of me". Fotografera dig. Naturligtvis. Jag möter ofta barn som ser min kamera och vill vara med på bild. Ibland vuxna också. Och naturligtvis tar jag en bild av dem. Om det gör dem gladare. Någon gång, om många år, ska jag göra något av alla sådana bilder jag har tagit genom åren.

Men just den här gången är det nog bäst att låta bli att ta en bild. Om jag ställer mig utanför skolan och börjar fotografera skolbarn så kommer jag att få åka polisbil tillbaka till Kiruna.

Lustigt att pojken tog för givet att jag var från utlandet bara för att jag gick omkring med kamera på gatan i den lilla byn Jukkasjärvi. En liten by som tack vare ishotellet säkert fylls av engelsktalande turister under vinterhalvåret.

Jag vinkade till honom en gång till, och gick vidare...

No comments: