Saturday, May 23, 2015

En egen våning i Kiruna...

Längst upp på den branta backe som utgör Kirunas nuvarande centrum ligger det här vackra och mycket speciella huset. Det var inte där jag bodde, men det var ett bra riktmärke när man skulle försöka hitta hem. Lätt att känna igen, och syntes från nästan alla håll. Du kan till exempel se det på den här bilden. Jag döpte det omedelbart till Familjen Addams huset. Det liknade huset i den klassiska TV-serien...

Addams Family, Familjen Addams, hus, house

Och när man väl lyckats hitta hem till familjen Addams var det bara att smita in på den lilla vägen precis till vänster om huset. Jodå, där var en väg. Men den syntes knappt för snödrivorna. In ett par meter, och sedan in på gården till vänster...

vandrarhem, Kiruna

...till det gula huset. Yellow house. Jag bodde på övervåningen ovanför receptionen.

Yellow house, Kiruna

De flesta av vandrarhemmets gäster bodde i "annexet", som var större än huvudbyggnaden. Största delen av min vistelsetid hade jag följaktligen hela min våning för mig själv. Mysigaste boendet under hela min Norrlandsresa...

vandrarhem
Mitt rum hade förutom det du ser på bilden även soffa, skrivbord, flera garderober och en stor TV. Inredningen gick i 80-talsstil. Ren nostalgi då jag faktiskt är så gammal att jag minns det riktiga 80-talet. Lite av slutet i alla fall...

kök

Köket och badrummet fanns i hallen utanför. Men då jag var ensam kändes det som om alltihop var min alldeles egna stora lägenhet!

Luossavaara

Utsikt från fönstret vid fotändan av sängen. I bakgrunden skymtas Luossavaara, det ena av Kirunas två stora berg. Mer om det senare...

solnedgång

Solnedgång genom samma fönster, första kvällen i Kiruna, Norrland...

No comments: