Friday, December 25, 2015

Mardrömmen före(/efter) jul i Luleå (Finkulturell debut 4)

Jag har tidigare berättat om några av mina finkulturella debuter. Min debut på Dramaten (som besökare) blev en hel godnattsaga som man inte glömmer i första taget. Om du mot all förmodan har gjort det, eller bara inte har läst den så hittar du den här. Jag har också berättat om min debut på Liljevalchs konsthall (som besökare OCH utställare). Och om min debut i melodifestivalen (som nästan medverkande). Min operadebut (som besökare) skedde häromåret, men jag har ännu inte hunnit berätta om den. Faktum är att jag nästan har glömt den, men jag har förhoppningsvis lite stödanteckningar i någon anteckningsbok någonstans. Håll utkik här på bloggen i framtiden. Nu ska det handla om ytterligare en debut. Min första dansföreställning (icke inräknat Holje Musikklassers shower som jag brukar dokumentera. Denna gång var jag enbart publik.) Dessutom min första Norrländska scenföreställning överhuvudtaget.

Redan vid mitt första korta besök i Luleå upptäckte jag den. Det vill säga då jag kom från Öjebyn och bara gjorde ett kort stopp på vägen till Boden. Du minns kanske den gigantiska förvaringsboxen. När jag hade ätit hamnade jag på biblioteket. Det händer mig rätt ofta. Jag gillar böcker som du säkert vet. Men den här gången var det inte en bok som fångade min uppmärksamhet. Det var en affisch:


Mardrömmen före jul
Mardrömmen före jul
(Luleå Rytmik- och Balettförening)

En julföreställning? I Maj? tänker du kanske. Eller kanske du, som jag, omedelbart förstår. Du känner igen den. Tim Burtons animerade filmklassiker The Nightmare Before Christmas från 1993. En som man skulle utrycka det idag, något alternativ julfilm. Med fantastisk musik av en av mina stora idoler sedan tonåren, Danny Elfman.


Jag insåg omedelbart att den här föreställningen måste jag se. Bara tre möjligheter, men av en otrolig tillfällighet just dessa dagar jag befann mig i denna del av Norrland, 120 mil hemifrån.

Jag begav mig omedelbart till Norrbottensteatern (400 meter bort, strax bredvid den plats där jag dagen efter träffade en säl) och fixade en biljett.

På kvällen, två dagar senare, efter besöket i Älvsbyn, åkte jag in till Luleå. Och såg Mardrömmen före jul.

150 spralliga flickor och pojkar, i blandade åldrar, i en fri tolkning. Musik ur filmen och från ett antal andra håll. En (positivt) ryslig julstämning i början av maj. Ja, varför inte ta en titt själv:


Så här såg det ut. Ljudet saknas av upphovsrättsliga skäl.

Efter föreställningen kom jag ut till vårkvällen och en vacker solnedgång.

Luleå
(Luleå, i en nästan lika vacker solnedgång, dagen innan. Jag hade ingen kamera med mig till teatern. Ifall jag skulle bli tvungen att lämna in jackan i garderoben. Jag slapp, undvek därmed kaoset i foajen efter föreställningen, och hann precis med en tidig buss hem till Boden igen...)

Ja, förresten. Det är faktiskt en ren tillfällighet att det är just idag på juldagen som jag har kommit fram till Mardrömmen före jul i mina Norrlandsrapporter. Tro det eller ej...

No comments: