Wednesday, December 23, 2015

Älvsbyn - Norrbottens Polarpärla!

Älvsbyn, Pite älv
Älvsbyn vid Pite älv. 4,5 mil nordväst om Piteå.
3,5 mil sydväst om Boden.

Pite älv
Luleå och Piteå vid kusten och Boden och Älvsbyn en bit
inåt land bildar varsitt hörn i den så kallade Fyrkanten.
Ett litet men välbefolkat område. 
Fyrkanten är till ytan 12% av Norrbottens län
(dvs Norrbotten + övre Lappland) men här bor 60%
av länets invånare. Omkring 150 000 personer.
Lika många som i Uppsala.

Norrland är alltså både folkrikt och tättbefolkat.
Men bara på vissa ställen...

Älvsbyn Gårdings
Älvsbyn är det klart minsta av Fyrkantens fyra hörn.
5000 invånare i tätorten. Som Haparanda ungefär.
Eller Ödåkra. 8000 bor i kommunen.

Älvsbyn
Älvsbyn kallar sig "Norrbottens pärla". En mysig liten by,
med natursköna omgivningar. I synnerhet kring älven.

Älvsbyn

Älvsbyn

Älvsbyn

Älvsbyn Fluxen Bibliotek
Biblioteket heter Fluxen. Jag har ingen aning om varför.

Älvsby kyrka
Älvsby kyrka invigdes 1813.

Älvsbyn kyrkstad
Naturligtvis har man en egen kyrkstad. Ungefär 30 hus.

Älvsbyn

Älvsbyn

Älvsbyn scen
Filmregissören Kjell Sundvall är uppvuxen i Älvsbyn,
där han också spelade in filmen Jägarna.
Älvsbyn

Älvsbyn kommunhus

Älvsbyn

Älvsbyn station stationshus Järnvägsstation
Kommunikationerna är utmärkta. Bussar till Boden och Piteå och
två tåg till Stockholm varje natt. Mitt nattåg till Kiruna
stannade här klockan sex på morgonen. En timme efter Jörn.
Då skymtade jag något som fick mig att jag inse att jag
bara måste åka hit. Tre veckor senare gjorde jag det.

Vad jag såg? Jo:

Polarbageriet Älvsbyn
Polarbröd. Hur många polarkakor har jag inte ätit under mina
33 år? Naturligtvis måste jag se deras födelseplats. Här är det.
Polarbageriet i Älvsbyn. Grundat 1971 och Sveriges tredje
största producent av matbröd. Garanterat nötfritt.

Polarbröd
Brödet fryses ner efter bakning och körs sedan
i frysbil till affärer i hela landet. Därav namnet.
Polarpärlan och ett flertal tunnbröd ingår också i sortimentet.

Polar Hotel Älvsbyn
Jag förmodar att Polar Hotel, Älvsbyns silverglänsande hotell,
är döpt efter brödet. Bageriet ligger ungefär en kilometer
väster om hotellet. Polcirkeln ligger 20 mil norr om bageriet.

Älvsbyhus
Mellan järnvägsstationen och bageriet ligger Älvsbyhus,
ortens andra stora välkända industri. 38 000 trähus har man
byggt runt om i landet sedan starten 1944.
Då hette man Norrfjärdens träförädling. Och låg i...
Ja, du kan ju få gissa.
Förutom i Älvsbyn sker tillverkning i Vålberg
i Värmland och Bjärnum i Skåne...

No comments: