Sunday, October 16, 2011

Mera Kulturnatta - På Stadsbiblioteket

göteborgs stadsbibliotek, göteborg, by night, kulturnatta, 2011, nattbild, kvällsbild, götaplatsen, avenyn, foto anders n
Göteborgs Stadsbibliotek by Kulturnatta (Foto Anders N)
Göteborgs Stadsbibliotek. Ta en ordentlig titt. Snart kommer det att stängas för renovering. I flera år. Och när det så småningom öppnar igen kommer det att se helt annorlunda ut...

utgallrade böcker, försäljning av, bibliofiler, bokälskare, biblioteksbesökare, bokjägare, göteborgs stadsbibliotek, kulturnatta, 2011, foto anders n
Utförsäljning av gallrade böcker, Stadsbiblioteket (Foto Anders N)

Men än så länge är det öppet, och på Kulturnatta var där extra mycket folk. Speciellt i avdelningen för utgallrade böcker. Där trängdes Göteborgs alla bibliofiler. I början var där så mycket folk där att man inte kunde röra sig själv. Man fick bara låta sig knuffas fram av strömmen mellan borden, och försöka hinna titta så mycket man kunde under tiden. Plocka till sig några godbitar. Jag hittade ett par fina fotoböcker. Jag lyckades också få den allra största boken på hela utgallringen, rakt på min tå. Undvek med nöd och näppe att få en nästan lika stor bok på den andra foten ett par minuter senare. Den här bilden är tagen när jag tittat färdigt, och det började tunna ut med folk och böcker bland borden...

pekkanini, theremin, spelar, player, kulturnatta 2011, göteborg, stadsbiblioteket, foto anders n
Pekkanini och hans Theremin (Foto Anders N)


På våningen under lyssnade jag sedan på mannen-myten-legenden Pekkanini, som spelade och berättade om, det fantastiska instrumentet Theremin. Har gu hört talas om det? Ett elektriskt instrument med en mycket speciell klang och som spelas genom att man rör händerna nära dess antenner. Konstruerades av en rysk uppfinnare i början av förra seklet, och dess teknik låg senare till grund för den moderna synthesizern. Populärt i skräckfilmsmusik, men hörs också i temat till TV-serien Morden i Midsomer och i Beach Boys Good Vibrations. Ena handen styr tonhöjden och den andra volymen. Detta kan tyckas enkelt, men att tämja maskinen är desto svårare. Det handlar om precision. Att hitta tonen, och att hålla den. Man får inte vara skakig på hand. Pekkanini, känd från duon Danielsson & Pekkanini och en flitig kompositör av musik för teaterscenen, är mycket skicklig på att spela både egna och andras melodier på Theremin. Du kan se och höra hans inspelningar på YouTube. Här kommer två av hans egna kompositioner:





Fler inspelningar finns på Pekkaninis YouTube-kanal. Se även hans hemsida. Efter framträdandet var det fritt fram för den som ville att prova på att spela...

pekkanini, theremin, mini, barn spelar, kid playing, göteborg, stadsbibliotek, kulturnatta 2011, foto anders n
En mini-Pekkanini spelar Theremin (Foto Anders N)

2 comments:

Pekka Lunde said...

Hej, Anders!
Av en bekant fick jag en länk till Din blog och blev positivt överraskad. Jag förstår nu vem det var som fotograferade under min lilla show. :-)
Tack för uppmärksamheten och intresset!
Är det OK om jag lägger en länk på min Facebook-sida?
Allt gott!
Pekkanini (Pekka Lunde)

T'syf ~pl said...

Hej! Vad trevligt att du hittade hit! Jag har skickat ett mailsvar till dig nu.
MVH
Anders