Thursday, October 27, 2011

Bloggföljetong: The Quest for Fire(Wire) del 3

Detta är del tre av en bloggföljetong. Det borde ha varit sista delen, men som det ser ut nu blir det minst en del till. I vilket fall bör du läsa föregående två delar om du ska kunna förstå vad det här egentligen handlar om. Läs del ett först.

Nu var kvällen sen och jag åkte hem. Utan vare sig ny dator eller någon lösning på FireWire-problemet. Jag gick ut på nätet. Hittade många frågor på olika nätforum, men inga vettiga svar. Jo, det var någon som sa att "det går inte". Det svaret duger inte för mig. Det måste gå. Jag kan väl inte vara den ende i världen som vill redigera film på min bärbara dator? Jag vet att kamerorna nuförtiden har USB-koppling. Men inte min. Eller så har man Mac. Eller så har man en stationär dator och där kan man sätta vilka kort man vill. Men jag vill inte ha en stationär dator. I en bärbar dator vill man inte redigera film, och inte kunna sätta några kort för att få FireWire? Eller? Vad är egentligen problemet? Att jag inte har råd med en tillräckligt fin dator? Jag kan inte lägga 12000 eller mer på en dator. Det går bara inte.

På Ebay (Tradera på Amerikanska) hittar jag plötsligt dem. Hur många som helst. Sladdar med USB i ena änden och FireWire i andra. Så enkelt. Men om det är något jag har lärt mig om Ebay, så är det: Om det finns en mycket efterfrågad "magisk" produkt som inte går att få tag på någon annanstans på hela nätet, och det finns massor av dem billigt på Ebay. Men BARA på Ebay: Då är det något skumt. Eller för att använda ett populärt uttryck om näthandel: "Är det för bra för att vara sant, då är det inte sant." Jag är övertygad om att dessa sladdar verkligen har en USB-kontakt i ena änden och en FireWire i den andra, men jag är lika övertygad om att det finns ett jordfel, en kortslutning eller bara helt enkelt ingenting alls däremellan...

Den varianten gick alltså inte. Istället valde jag att leta efter en billig bärbar dator med FireWire eller kortplats. Det måste ju finnas. Det finns ju hur många sorters datorer som helst. Någon datortillverkare kanske hade valt att nischa sig inom detta område? Många datorförsäljare hade avancerade system på sina hemsidor där man fyllde i vad man hade för krav på sin dator (pris, processor, skärmstorlek, midjemått, ögonfärg, hobbies, sjukdomar etc), men ingenstans kunde man fylla i kraven "FireWire" eller "Kortplats". Förmodligen för att de inte hade någon sådan dator. Jag gick in på Pricerunner, som är en bra tjänst för att hitta billigaste pris på en vara. Jag tänkte att man där borde kunna hitta fler olika sorters datorer än hos respektive säljare. Jag fyllde i pris och lite minimum prestandakrav. Sedan började jag gå igenom alla datorer som kom upp. Det tog sin tid. Jag hade nästan gett upp när jag hittade en bärbar dator som påstods ha kortplats. Den hade ett mycket fördelaktigt pris och såldes dessutom av en firma i Göteborg. För bra för att vara sant? Bäst att kolla upp dem närmare...

Jag gick in på firmans hemsida. De presenterade sig som en av Sveriges äldsta och mest anrika datorföretag. De sålde via postorder och hade även en butik i Göteborgs södra delar. Man kunde beställa varor på nätet och hämta dem i affären. Om man kunde vänta 1-3 veckor(!) så var det gratis avhämtning. Betalade man gick det på ett dygn. Jag letade upp datorn på deras hemsida. Modellen stämde. Priset stämde. Men det stod inget om någon kortplats! Det stod alltså varken att den fanns eller att den saknades. Pricerunner påstod att den fanns, men de sysslar i första hand med pris, och är kanske inte lika pålitliga vad gäller prestanda. Det kunde helt enkelt vara att skrivfel.  Jag gick in på tillverkarens hemsida, och där fanns en massa datorer, men jag kunde inte hitta just den modell jag var ute efter. Jag hittade heller ingen information om eventuell kortplats. Inte på någon av datorerna där. Men, tänkte jag, om nu det finns en affär på så nära håll...

Dagen efter tog jag spårvagnen in till stan. Den stannade precis utanför den anrika datoraffären. Jag har lite svårt för specialiserade datoraffärer efter några tidigare incidenter. De brukar komma med undanflykter typ "Det är inte vårt fel. Datorer är så där. Man kan inte lita på dem..." Tänk om en bilförsäljare skulle säga samma sak. "Jag vet att vi sålde den här bilen till er i förra veckan, men det är inte vårt fel att växelspaken har lossnat och att visaren på hastighetsmätaren saknas. Det händer ibland på bilar. Det är bara att acceptera..." för att inte tala om den gången jag frågade varför ett utlovat tillbehör saknades, och fick svaret "Vad ska du med den till?" eller hur det nu var. Det är väl skit samma vad jag skulle ha den till, för jag har köpt den, och då ska den finnas och fungera. Borde jag ha svarat. Tyvärr var jag snäll på den tiden. Jag är fortfarande på tok för snäll, men jag tar inte vad som helst längre. Om inte annat skriver jag sura blogginlägg när jag kommer hem.

Nå, det var bara en parentes. Den här datoraffären som hade kunnat vara verksam i så många år, i en så stor stad som Göteborg, var säkert betydligt seriösare. Jag klev in. Mannen bakom disken betjänade en annan kund, och under tiden tittade jag runt. Jag hittade en hel vägg med sladdar och kontakter. Men naturligtvis ingen USB till FireWire-kabel. Då visste jag säkert. Om det inte fanns här, hos den seriösa datorfirman, då fanns det helt enkelt inte. Sedan blev det min tur. Jag sa att jag hade två frågor:

1: Om jag vill koppla in en videokamera med FireWire till en dator som inte har FireWire? Hur gör jag då?
Mannen svarade att det bara fanns ett sätt. Det var att sätta in ett kort med FireWire-port. Det fanns inget annat sätt. Men då måste datorn ha kortplats. En av två sorter. Hade min dator kortplats? Innan jag hann svara frågade han om jag var säker på att den hade kortplats. Jag svarade att jag visste mycket väl vad en kortplats var, att jag hade en i min dator, men att det inte var den datorn det gällde. Vilket elegant ledde mig in på fråga två. Jag fiskade fram annonsen om datorn jag hittat på företagets hemsida. Och frågade:

2: Har den här datorn kortplats?
Mannen såg ut som om jag var världens mest besvärliga kund. Han suckade djupt. Jag kunde inte ställa en sådan fråga, sa han. (Jaså inte? Varför då? tänkte jag...) Jag hade inte så mycket möjligheter att svara, för han pratade väldigt snabbt. Läs nedan vad han sa, och vad jag borde ha svarat, om jag hade hunnit. Men det var vad jag tänkte, och jag blev allt mer frustrerad ju längre han höll på. Du förstår säkert själv:

Jag måste förstå att datorer var som bilar. Det fanns olika modellnummer. Som VOLVO V70. Men sedan fanns det olika tillval. (OK?) Som färg, klädsel, cabriolet eller vanlig. (Jajaja, men då vill jag ha en med kortplats. Om det går? Det är ju därför jag frågade) Alla versioner har varsitt id-nummer. (Vad bra, och...?) Det ser du här. Och så pekade han på papperet. (Jaha, där står det. Det är alltså en speciell version ni säljer. Men min fråga kvarstår: Har den kortplats?) Du kan söka på den på internet och få upp hur många träffar som helst, och läsa om den. Jag försökte förklara att jag hade läst på Pricerunner att den skulle ha det. Då suckade han ännu mer. Pricerunner? Det är verkligen ingen pålitlig sida. De scannar bara av sidor. (Jag har ingen aning om vad det innebär att scanna av sidor, men jag tvivlar också på om uppgiften stämmer. Det är därför jag åkt hit för att fråga dig nu) Jag tycker att du ska gå in på företagets hemsida, där kan du läsa om alla olika modeller. (Det har jag gjort, blev inget klokare av det. Det är därför jag frågade dig: Har den kortplats?) Eller varför inte ring dem på det här numret? Jag fick en lapp med ett nummer på. Nu först fick jag en syl i vädret. Jag förklarade att jag verkligen trodde att de skulle kunna svara på det, eftersom de sålde maskinen. Men nej, det gjorde de inte alls, sa han. De fick bara in några när det var kampanj, och då "får alla andra också det". Jag fattar fortfarande inte vad han menade med det. Jag förmodar att han menade att han inte hade någon i affären, och det var väl sin sak. Vilka "alla andra" var hade jag ingen aning om. Jag visste att de enligt sin hemsida just då hade minst 25 styck dylika på lager. Inte i affären, men i webblagret, och att man skulle kunna beställa där och hämta hos den här mannen. Jag stoppade lappen med telefonnumret i plånboken och gick därifrån. Det gick inte att resonera med den där mannen, och om jag stannade längre skulle jag bara bli förbannad...

Ursäkta språket, men vad är det för j*£%& sätt att inte kunna svara på en enkel fråga om en vara man har till salu? Jag ville veta om just den dator jag visade hade kortplats. Jag önskade bara ett svar. JA eller NEJ. Jag var inte intresserad av några andra modeller, utan den som de hade till salu. Och om det nu var så enkelt som att gå in på en viss hemsida och kolla upp det, eller ringa ett telefonnummer? Det kunde han ha gjort på den tid som han gav mig en lång föreläsning. Om den hade det, så hade jag ju köpt den av honom. Eller om han inte ville, på hans företags hemsida i alla fall. Samma dag. Om den inte hade det, så hade han väl kunnat föreslå mig en dator som hade det jag frågade efter? Det är väl så man gör som försäljare? Eller har jag missuppfattat det totalt? Man tar reda på kundens önskemål, letar upp en passande vara i sitt sortiment, och sedan försöker man sälja den. Eller?

SCEN HOS BILHANDLARE 1:
Kund: -Hej, jag såg på er hemsida att ni hade en Ferrari Tagliatelle inne. Har den modellen självlysande baksäte?
Bilhandlare:
-Nej, tyvärr. Det är endast Ferrari Tortellini som har det.
Kund: - Vad synd. Gasolgrill i bagaget då? Jag skulle behöva något för mysiga stunder. I månskenet, ni vet...
Bilhandlare: - Inte den vi har inne just nu. Jag är osäker på om någon Ferrari har Gasolgrill i bagaget. Jag kan ringa Ferraris svenska generalagent och fråga. Under tiden kanske ni skulle vilja ta en titt på vår Victor Muller 900 här borta. Den har i alla fall gasolgrill i bagaget. Det vet jag säkert. Jag kan ordna ett bra pris till er, om ni skulle vara intresserad. Men jag skulle också kunna föreslå en brasvideo i handskfacket. Om det räcker för era behov så har vi en här som vi själva har spelat in, och som vi skulle kunna installera i Ferrari Tagliatellen, för en mycket blygsam kostnad...

alternativt:

SCEN HOS BILHANDLARE 2:
Kund:
- Hej, jag såg på er hemsida att ni har en Toyota Karate till salu? Har den fönsterhissar?
Försäljaren: - Du kan inte fråga så. Det finns många sorters Toyota Karate. Olika tillval. Färg t.ex.
Kund: - Ja, men jag tänkte på den ni annonserar om.
Försäljaren: - Titta i annonsen efter chassinumret, sedan kan du söka på Toyotas hemsida om den har fönsterhissar. Eller någon annanstans på nätet. Det finns överallt.
Kund: - Jag tänkte att du kanske kunde svara på det direkt, eftersom det är du som säljer den?
Försäljaren: - Jag? Nej, det är farsan som säljer dem. Han har dem i en lada utanför Eslöv. Om du vill köpa den, så kan han köra upp den till jul när han kommer för att hälsa på. Men då får du maila honom i god tid.
Kund: -Öh. OK... Men kan du inte slå din pappa en signal då, och fråga om han kan gå ut i ladan och kolla om just hans Toyota har fönsterhissar? När jag nu ändå är här? Så kunde jag betala den direkt, om den har...
Försäljaren: Nä...jag orkar inte...

Vilken av de två ovanstående tror du har störst chans att få sälja en bil till kunden?

Det blev inget datorköp den här dagen heller. Jag googlade på den aktuella "bilklädselmodellen". Han sa att det skulle finnas massor av ställen att läsa på om den. Jag fick bara en handfull träffar. De sidor jag redan varit på, och en dansk där det inte stod något mer än jag redan visste. Tillverkarens hemsida kände inte till den speciella bilklädseln. Jag gissar att den endast är för den skandinaviska marknaden. Du vet, en sån med Å. Ä och Ö. Dagen efter hade jag tänkt ringa det där telefonnumret men jag hade ingen lust. Gårdagens otrevliga bismak stod mig nu upp i halsen, och jag ville inte under några omständigheter ha med den där mannens företag att göra. Dessutom hade jag hittat något annat, som jag tänkte kolla upp...

No comments: