Thursday, October 6, 2011

Grattis Tomas Tranströmer!

Den svenske poeten Tomas Tranströmer har tilldelats årets Nobelpris i Litteratur. Jag såg det på TV nyss. Nu förstår jag varför folk blir så uppspelta när Sverige vinner vid olika sportevenemang. Jag känner inte karln, och har inte läst någon av hans diktsamlingar (ännu), men det är ändå en viss lyckokänsla. Bara för att vi är födda i samma land... Jag hoppas på bilder i TV ikväll av litteraturvetare och bokhandlare som badar i fontäner på Sveriges alla torg. Stort grattis till Tomas Tranströmer!

Det kan vara värt i sammanhanget att nämna att jag så sent som i Måndags nämnde Tomas Tranströmer i ett inlägg här på bloggen. Dock i ett helt annat sammanhang. Det känns också värt att nämna att jag faktiskt äger en samling med några av Tranströmers dikter. Har haft den i ett par år, och det kan väl vara läge att läsa den nu. Jag letade efter den nyss, och fann den så småningom ovanpå TV:n. Under en tom skolåda och en ensam TV-bilaga från mitten av april. Jag bläddrade lite i bilagan, och vad hittade jag då? Jo, det tidigare omnämnda avsnittet av SVT:s litteraturprogram Babel, om Tomas Tranströmer i samband med dennes 80-årsdag. Det verkar nästan förutbestämt...

Läs mer i:
Exp GP DN

No comments: