Sunday, May 4, 2014

Vägen till Värmland 1 - Ett falskskyltat västtåg Göteborg-Dalsland

En resa från Göteborg till Värmland går enklast via Trollhättan och sedan upp genom Dalsland. På väg norrut i ett falskskyltat Västtåg (Falskskyltat? Jodå, läs vidare så kommer förklaringen...) igår mindes jag en liten men intressant händelse från min första Dalsländska resa. Det var två veckor sedan. Till Åmål och Mellerud. Bilder kommer så småningom...

Jag hade klivit på Göteborgståget i Mellerud och efter att ha visat mitt Regionen Runt (Dalsland ingår i Västra Götalandsregionen) satt jag och småslumrade. Efter Trollhättan kom tågvärden förbi igen. Med raska steg...

-Nya resande?

En kille som satt försjunken i sin Smartphone vaknade till först när tågvärden passerat. Han ropade. Tågvärden tvärvände och kom tillbaka. Killen ville köpa biljett till Göteborg. Det gick bra, sa tågvärden. Men först ville killen ha svar på en fråga. Det gick också bra, sa tågvärden.

-Hur länge får man byta?
-Byta?
-Ja, hur länge gäller biljetten?
-Den gäller till Göteborg?
-Ja, men den gäller väl en viss tid. Om man behöver byta.
-Nej. Den gäller till Göteborg. Inte längre...
-Jo, men se vad det står här.


Och så grävde han ett tag i sina fickor tills han hittade en gammal biljett. Nu vet jag inte var han hade åkt. Men om vi säger att han hade åkt samma sträcka så gäller en biljett mellan Trollhättan och Göteborg enligt Västtrafiks hemsida i 180 minuter. Under dessa 180 minuter får han byta färdmedel hur många gånger han vill. Han kan åka halva vägen med buss, eller bara ta paus i Älvängen (på halva vägen) och ta en fika, innan han hoppar på nästa tåg. Bara han är framme i Göteborg inom 180 minuter. Annars måste han lösa en ny biljett. Detta gäller för alla Västtrafikbiljetter. Hur lång tid man har på sig beror förstås på hur lång sträcka man reser. Om han så bara hade löst biljett från Stora torget i Trollhättan till Järnvägsstationen, en resa på 3 minuter och två hållplatser, hade han haft 90 minuter på sig att göra den. Men tågvärden tittade på hans biljett och skakade på huvudet.

-Det där är ju en Västtrafikbiljett.

Jaha, tänker du. Det är den gamla historien en gång till. Fel tågoperatör. Han har klivit på ett SJ-tåg när han trodde att det var Västtåg, det vill säga Västtrafiks regionaltåg. Det vill säga det samma som att försöka åka SJ-tåg på Skånetrafikens biljetter om man reser i Skåne. Det går ju inte. Killen hade alltså varit slarvig och inte sett sig för...

Fast nej. Så enkelt var det inte. För det här VAR ju ett Västtåg. Eller? Vi börjar med tågvärdens förklaring:

-Nja. Det är inget Västtåg. Det är ett Västtrafiktåg som körs av SJ som SJ Regional. Till skillnad från vanliga Västtåg. Det är visserligen vi som kör dem också. Men på ett annat sätt...

Hängde du med på den? Nej, naturligtvis inte. Vem skulle göra det. Utom möjligen den som är anställd på företaget. Låt mig förklara. Vi börjar med att backa tillbaka till morgonen, när jag klev på Dalslandståget. Jag hade letat upp det på Västtrafiks hemsida. Där stod det visserligen "SJ Regional" men jag får åka dem också, inom Västra Götalandsregionen, på mitt Regionen Runt-kort. Alltså inget problem för mig.

När jag kom till stationen och såg tåget blev jag lite fundersam. Det såg inte ut som ett SJ-regionaltåg. De brukar vara dubbeldäckare. Det såg ut som ett Västtåg. Inte bara samma modell, som den där gången jag blev lurad av av ett försenat tåg i Lund, utan till och med samma inredning. Det här SJ-regionaltåget såg verkligen ut som ett Västtåg. Förutom att den lilla Västtrafiklogon i nosen här hade ersatts av en lika liten SJ-logo. I övrigt var det identiskt. Vad tror ni det första jag fick se när jag klev ombord var? Jo:



Västtrafiks kortläsare. Komplett med Västtrafiks information om hur den fungerade. Och fungerade gjorde den. Jag höll upp mitt kort för registrering, och kortläsaren visade att det var godkänt. Förklaringen till att detta SJ-tåg såg precis likadant ut som ett Västtåg, och hade fungerande Västtrafiks kortläsare, var att det var ett "SJ Regional som kördes i samarbete med Västtrafik och Värmlandstrafik". Det vill säga länstrafikerna i de län det åkte genom. Från Karlstad och Värmland, via Dalsland och ner genom Västergötland via bland annat Trollhättan och till Göteborg. Från Dalsland kan du bara åka dessa SJ Regional, men från Trollhättan och närliggande Vänersborg kör även vanliga Västtåg.

Men om det här tåget kördes i samarbete med Västtrafik, som äger de vanliga västtågen, vad var egentligen skillnaden då? Jo, det var den som den här killen hade råkat ut för. Om man kliver ombord på ett vanligt Västtåg köper man sin biljett ombord. Har man Västtrafikkort med pengar på så använder man Västtrafiks kortläsare. Har man månadskort är det bara att visa det. Har man ingetdera köper man biljett av tågvärden när hen kommer. Till Västtrafikpris.

Men om man åker "SJ Regional i samarbete med Västtrafik", kan man köpa biljett med sitt Västtrafikkort genom att knappa lite på Västtrafiks kortläsare. Man kan också visa sitt månadskort, som jag gjorde. Men om man vill köpa biljett på vanligt vis...Ja, då får man betala SJ-pris. Och SJ-biljetter kostar som du vet betydligt mer att köpa ombord än i automat eller på nätet...Det stod för övrigt på en mycket liten klisterlapp på dörren till tåget.

Killen undrade om han inte kunde få köpa biljetten via telefonen istället. Det blev ju billigare så. Men det gick inte för sig. Biljett ska köpas innan resan påbörjas. Enligt SJ. Det är bara på Västtågen du får köpa ombord. Killen påtalade att han ju faktiskt trodde att det här var ett Västtåg när han klev ombord. Tågvärden förklarade att det var hans eget personliga ansvar att hålla koll på vad det var för tåg han klev ombord på...

Jag kan personligen tycka att om det är passagerarens personliga ansvar att hålla koll på vilket tåg man kliver ombord på, så borde det vara tågbolagets ansvar att märka ut tydligt på tåget vilket bolag det tillhör.

Faktum är att det, vilket jag såg när jag klivit av, faktiskt står Västtrafik på SJ Regionaltåget. Eftersom de samarbetar. Det står "Västtrafik" på sidan av motorvagnen, närmast lokföraren, följt av "Värmlandstrafik" och avslutningsvis "SJ".



På Västtågen, som ägs av Västtrafik, står det inte "Västtrafik" utan bara "Västtågen".



Så nästa gång du kommer till Trollhättans station och har bråttom, och du ser ett tåg som ser ut som ett Västtåg stå inne, då gäller det att hålla tungan rätt i mun. Kom nu ihåg att om du vill åka med Västtrafik, ska du INTE ta det tåg som det står "Västtrafik" på. Det är falskt. Det är väl en ganska lätt minnesregel?

Västtåg. Västtrafiklogo i fronten och texten "Västtågen" på sidan...

SJ Regional. SJ-logo i fronten och texten "Västtrafik" med mera, på sidan...

Och vad var förresten det sista han sa? "Vi kör båda...nånting, nånting..." Jo, det är faktiskt sant. Även Västtrafiks Västtåg körs av SJ. Fast på ett annat sätt...

Sammanfattningsvis: Både Västtrafiks Regionaltåg (som kallas Västtåg), och SJ:s och Västtrafiks Regionaltåg, som ser likadana ut som Västtågen, körs av SJ. Men på de senare gäller SJ:s regler och priser. Men bara om du köper enkelbiljett kontant. Om du har Västtrafikkort gäller Västtrafiks regler och priser även på SJ:s och Västtrafiks Regionaltåg. Precis som på Västtrafiks Västtåg. På vilka du kan köpa biljett kontant till Västtrafiks priser. Även om de också körs av SJ... Och att hålla reda på detta är ditt personliga ansvar. Förstått?

2 comments:

Tågluffaren said...

Tack för att du förklarat detta så noggrant och ingående. Hade faktiskt inte fattat detta tidigare. Lite rörigt egentligen..

T'syf ~pl said...

Minst sagt...

Trevligt att höra att mina texter uppskattas:)