Thursday, May 15, 2014

Det värmländska länskortet officiellt invigt...

Värmlandstrafik, kort, länskort, busskort, värmlandstrafiken, värmlandstrafikens, värmland
Måndag morgon var det dags att inviga mitt nya kort på allvar. Den misslyckade resan med SJ Regional (osv osv) räknas naturligtvis inte. Inte turen till Alster, som ligger precis utanför Karlstad (ungefär 300 meter) heller. I övrigt hade jag mest tillbringat min första dag med att fotvandra runt i Karlstad, för att lära mig hitta det allra nödvändigaste, såsom busshållplatser, livsmedelsbutik, postombud, pizzerior och loppisar...

Men nu var det dags att börja pressa ur kortet allt vad det hade att erbjuda, och åka så långt som det bara var möjligt. Närmare bestämt Karlskoga...

"Vänta ett tag" sa chauffören på buss 500 till Karlskoga (via Kristinehamn) när jag hade registrerat mitt kort. "Vad nu?" tänkte jag. Ska han nu komma och påstå att jag inte kunde åka buss med kortet heller? Men det var inte så. Tvärtom. Jag fick hemskt gärna åka den snälle mannens buss. Men han sa att han tyckte synd om mig. Eller om det var mitt kort han tyckte synd om. Jag är lite osäker. Jag hade nämligen stoppat det i ett överblivet blått plastfodral från Västtrafik, som jag hittat hemma i en byrålåda och tagit med mig. Men det gick ju inte, sa han. Det såg ju helt förfärligt ut. Och så grävde han han fram ett gult plastfodral från Värmlandstrafik, någonstans under ratten...

No comments: