Tåget ska avgå från spår 21. Så det blir att gå ganska långt. Eller?
Nej. Det finns bara tre spår med persontrafik på Karlstad station. Spår 1, spår 20 och Spår 21. Varför man inte kallar dem 1, 2 och 3 vet jag inte. Det borde vara enklare. Men det låter naturligtvis större och finare när man gör så här. Låt oss gå bort till spår 3...jag menar 21. Jag tror att tåget redan står inne...
Alltså, nu får de väl ändå ta och skärpa sig...
Då ska vi försöka reda ut det här. I förgrunden ser du ett SJ Regional (osv osv). Slående likt ett Västtåg, men ändå inte. I bakgrunden ser du två Värmlandståg. De ser nästan likadana ut som SJ Regional (osv osv) och Västtåg, men saknar Västtrafiks kortläsare, som finns på både Västtåg och SJ Regional (osv osv). Västtåg finns inte i Värmland. Bara i Säffle...ibland. Du känner lättast igen Värmlandståg på den gröna linjen på sidan. Och så kan du se att det står Värmlandstrafik på sidan på dem. Det står det förstås på SJ Regional (osv osv) också, men det betyder inte att de tar Värmlandstrafiks biljetter. Inte alla sorter i alla fall. Värmlandstrafiks periodkort ska fungera även på SJ Regional (osv osv) enligt Värmlandstrafiken. Det vill säga Årskort, 30-dagars- och 14-dagarskort. Fast 14-dagarskortet kände SJ inte till när jag skulle åka...
Att en sträcka trafikeras av flera olika operatörer lär vara bra för passagerarna. Konkurrens kallas det. Men måste verkligen alla tåg se likadana ut? Reginatåg (som modellen kallas) är förmodligen väldigt bra, eftersom alla kör dem. Men måste verkligen ALLA företag ha tåg i samma färg? Det känns som om de VILL att vi ska blanda ihop dem...
No comments:
Post a Comment