Tuesday, May 3, 2011

Så ska en marknadsundersökning gå till...

Tisdag kväll 20:35. Håller på att fixa kvällsmat. Slötittar på NCIS. Mobilen ringer. Var har jag den just nu då? Aah! Jackfickan! Hm. Telefonnummer som slutar på 00. Aldrig ett gott tecken.

-Nilsson?
-Ja, hej. Jag heter XXX och ringer från YYY. Vi håller på med marknadsundersökningar...

Ja vänta. Jag känner igen den här tjejen. Hon ringde mig för ett par veckor sedan när jag satt i den andra telefonen, och i förra veckan när jag stod i Vänersborg med en glass i ena handen och kameran i den andra och fotograferade ett renoveringsobjekt. Båda gångerna bad jag henne ringa tillbaka senare...

...har du tid att svara eller ska jag ringa tillbaka senare?

Åh, man får väl vara schysst någon gång.

-Det beror på hur lång tid det tar.
-Kanske fem minuter.
-OK då.
-Jaha, vad bra. Då skulle jag vilja veta hur gammal du är.
-Ja...öh..XX

Snart i alla fall.

-Har du bott i Göteborg de senaste två månaderna?
-Ja.
-Har du, någon i din familj eller någon i din nära bekantskapskrets arbetat med Radio, TV eller marknadsundersökningar?

Kul fråga till en som gått en TV-utbildning. 

-Tja, jag har ett par bekanta som jobbar med TV...
-Oj då. Öh... Då tror jag faktiskt att marknadsundersökningen är slut här. Jag får tacka så mycket.
-Varsågod...


Ja, det var ju lätt och smidigt. Men... Jag har ju Nixat telefonen. Vänta? De ringde på MOBILEN. Den går inte att Nixa. Såna fulingar. En snabb googling på numret visar att det handlar om ett företag som inte bryr sig om sånt som Nix. Där ser man. Kanske de var rädda att jag kände Janne Josefsson? Ibland har man tur...

4 comments:

Anonymous said...

Men jag vill ju veta varför det var den första frågan,....varför??. Ka du inte ringa tillbaka, hon verkade ju väldigt ivrig att få prata med dig.

Anonymous said...

Just ja, det funkar att kommentera igen....hur gick det till?

T'syf ~pl said...

Hon var inte så ivrig när jag hade svarat "fel" på hennes fråga...

Ja, det verkar fungera. Fantastiskt. Men den kommentar jag lämnade på din blogg häromdagen har fortfarande inte dykt upp. I alla fall inte så att jag kan se den. Har du en sådan där funktion så att du måste godkänna kommentarerna innan de syns?

T'syf ~pl said...

Men hur det gick till? Det undrar jag med. Kan det ha något med marknadsundersökningen att göra? Det måste det nästan ha. Två så mystiska händelser kan väl annars inte inträffa på samma ställe samtidigt? Kan det vara så enkelt som att tjejen i telefonen spärrade kommentarfunktionen på min blogg efter att jag bett henne återkomma den andra gången. Som straff. Och först när jag besvarat hennes, om än mycket kortfattade, marknadsundersökning, så släppte hon spärren. Man kan bli konspirationsteoretiker för mindre...