Friday, May 13, 2011

Domkyrka försvunnen

skara domkyrka, västergötland, sverige, sweden, fd försvunnen, cathedral, church, missing, disappeared, foto anders n
Du kanske har noterat att Skara domkyrka har försvunnit. Det låter inte som att något sådant skulle kunna hända, men nu gjorde den det. Man tycker att någon borde ha sett något, men ingen har gett sig till känna. Jag la in en fin bild av kyrkan häromkvällen och när jag kollade på bloggen i morse så var den borta. Jag kunde inte logga in heller, så jag kunde inte leta efter den och inte skriva någon efterlysning, eller skriva något annat överhuvudtaget heller. Jag har fått mail från bloggläsare som undrat var kyrkan tagit vägen. Men jag har ingen aning. Nu kan jag i alla fall logga in igen och skriva det här. Övriga mailfrågor om Skara domkyrka hänvisar jag till Skara stift, Skoltorget, Skara. Telefon 0511-262 00.

Tillägg 15 Maj: Nu verkar den ha dykt upp igen. Tur var väl det. Se förra inlägget.

4 comments:

Anonymous said...

Jag ska hålla utkik efter den! men skulle behöva ett bättre signalement...

Anonymous said...

För övrigt verkar det här med försvunna kyrkor vara ett problem, iaf i Göteborg, så du bör kanske se upp.... http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917029576X

Anonymous said...

Om du ser någon komma förbi, vinglandes med en kyrka på pakethållaren, så tillhör just den kyrkan Moskva,....

http://www.e24.se/lifestyle/klacksparkar/rysk-kyrka-stulen_860597.e24

T'syf ~pl said...

Nu har den visserligen dykt upp, men ifall den försvinner igen, så skulle ett signalement kunna låta så här: Gul sandsten från Broddetorp och två torn med vassa spiror. Höggotik. Glasfönster av Bo Beskow. Försvann någon gång mellan torsdag och fredag. Alla iakttagelser mottages tacksamt.

Mycket intressant boklänk. Spanade efter den på ett par loppisar igår, men hittade den inte. Fortsätter leta. Jag har inte varit medveten om att problemet varit så utbrett. Jag har heller inte noterat någon kyrka som försvunnit sedan jag flyttade hit, däremot håller de på att bygga en några hundra meter från där jag bor. Bild finns (eller har i alla fall funnits...) på bildbloggen. Vi får hoppas ingen tar den, för de har hållit på väldigt länge och lagt ner mycket jobb. Å andra sidan finns det många vinglande cyklister här i grannskapet. Många vinglande gubbar i största allmänhet faktiskt. Jag har inte tänkt på att det kan bero på att de kånkar på en bit kyrka i sina små påsar. Det skulle kunna förklara varför bygget aldrig verkar bli färdigt...