Thursday, May 5, 2011

Onsdag 4 Maj: Promenerat från Sjöbo till Borås!

sjöbo, skåne, foto anders n
Sjöbo, Skåne (Foto Anders N)
Gårdagens västsvenska resa bjöd på överraskningar. Jag hade tänkt åka till Fritsla, men hamnade i Sjöbo. Därifrån promenerade(!) jag till Borås. Ingen dålig promenad, eller hur? Väl i Borås behövde jag mat. Pasta hade suttit fint. Jag hittade ett matställe som annonserade om veckans pasta. Men den var slut. Veckan var knappt halvvägs, men veckans pasta var slut. Jag var inte förvånad. Jag har fortfarande inte berättat om mitt matäventyr i Vänersborg. Jag har inte hämtat mig ännu. När jag fått tillräckligt mycket distans, ska du få höra om det med... Den här gången blev det en Pytt i panna med ägg och rödbetor istället, och den smakade utmärkt.

Förresten har du kanske redan anat att det inte var Sjöbo, Skåne jag hamnade i. Utan Sjöbo, Borås. Men ändå...

sjöbo, borås, torg, foto anders n
Sjöbo, Borås (Foto Anders N)
Jag har alltid varit nyfiken på detta Sjöbo, så när jag fick se en buss som skulle dit, då var jag bara tvungen att testa. Vi körde ut genom Knalleland, förbi Boråsparken (fd Borås djurpark). Efter en stund började det stå Sjöbo här och var, och jag skymtade höghuset du ser på bilden. Busschauffören svängde in på en annan väg. "Nästa Sjöbo torg" sade den mekaniska rösten i högtalaren. Jag tittade på informationstavlan i bussen. Lampan "Stannar" lyste. Då behövde jag alltså inte trycka på knappen. Jag knäppte jackan och sträckte mig efter min kameraväska. Då plingar det plötsligt till och bussen tvärbromsar. Jag tittar ut för att se vad som står på. Jag ser inget. Busschauffören säger "Jaja, jag kan stanna här". Tjejen tvärs över gången tittar vänligt på mig och säger något jag inte uppfattar. Det kan ha varit "Du ska väl av här?" Busschauffören öppnar dörren. Jag tar mina saker och går ut. När jag passerar busschauffören säger han, något irriterat, till mig. "Du måste trycka": Jag fattar ingenting. Trycka var? Måste jag trycka för att gå av? Eller menade han att jag också borde ha tryckt? Måste alla som ska kliva av en buss trycka? Och varför kunde han inte ha stannat vid busshållplatsen, utan var tvungen att ställa sig mitt på gatan? Jag skyndade mig av bussen...

Sjöbo, Borås påminde mycket lite om Sjöbo, Skåne. Inget Gästgiveri, ingen väderkvarn och ingen som pratade skånska. Det liknade mer ett Hässelby strand i miniatyr. Rätt charmigt på sitt vis. Där fanns ett litet torg med bibliotek, ett Netto, en Pizzeria som inte hade öppet just då och lite annat smått och gott. Dessutom fanns där inte mindre en två(!) vårdcentraler. En vid torget, och en ett par kvarter därifrån. Nu kanske du tror att någon av dem var privatiserad, men det verkade inte så. Båda tillhörde landstinget. Även om det var fritt fram för vem som helst att plocka pengar ur vårdcentralen vid torget...

Sjöbo Vårdcentral (Foto Anders N)

sjöbo vårdcentral, borås, bankomat, minuten, privatisering av vården, pengar ur vårdcentral, foto anders n
Vårdcentralen Sjöbo, med Bankomat/Minuten (Foto Anders N)
Under mitt besök i Sjöbo, började jag fundera på om det var en ren tillfällighet att det fanns ett Sjöbo även här. Eller var det kanske så att Boråsarna är lite avundsjuka på Skåne, och därför skaffat sig ett eget Sjöbo? Båda alternativen verkade lika troliga, tills jag såg vad andra ändhållplatsen på busslinjen jag åkt från centrum till Sjöbo, var:


buss, borås, stadsbuss, västtrafik, västtrafiksbuss, blå, hässleholmen, hässleholm, foto anders n
Buss till Hässleholm(en), Borås (Foto Anders N)

No comments: