Hela Sveriges Melodifestival är i full gång. Efter en första delfinal här i Göteborg och en andra i Malmö, sändes tredje delfinalen igår kväll från Norrköping.
För de bloggläsare som liksom jag har gått i den moderna skolan kan det vara på sin plats att berätta att Norrköping är en förort till Stockholm. Strax söder om Södertälje. Mellan en timme och en kvarts och en timme och fyrtiofem minuters resa beroende på hur snabbt tåg man lyckas hitta. Inga tågbyten behövs.
Nästa vecka hålls den fjärde och sista deltävlingen i Gävle. Gävle är också en förort till Stockholm. Denna gång norr om. Strax norr om Uppsala och Arlanda. En och en halv timme med direkttåg eller strax över två timmar med två olika pendeltåg. Stockholms Lokaltrafiks respektive Upptåget. Byte i Uppsala.
Innan finalen, som naturligtvis hålls i Stockholm, blir det Andra Chansen i Halmstad. Här möts de bästa treorna och fyrorna från delfinalerna och tävlar om en andra chans, därav namnet, att få åka till finalen.
Halmstad är något så märkligt som en gemensam förort till Göteborg OCH Malmö. En timme med snabbtåg respektive en timme och elva minuter med Öresundståg från Göteborg. En timme och elva minuter med snabbtåg respektive en timme och trettioåtta minuter med Öresundståg från Malmö. Utan byte.
En karta presenterades över de planerade linjerna och stationerna. Av upphovsrättsliga skäl har jag gjort en egen karta, men linjesträckningen och stationerna är exakt de samma som presenterades av utredningen:
Göteborgsförorter:
Mölnlycke
Landvetter
Borås
Jönköping
Malmöförorter:
Lund
Hässleholm
Stockholmsförorter:
Vagnhärad
Skavsta
Nyköping
Norrköping
Linköping
(Om du tycker att det ser tätt ut mellan prickarna på kartan så har du helt rätt. Avståndet mellan Skavsta och Nyköping är ungefär 1 mil)
Samt två fristående samhällen:
Tranås
Värnamo
Att inga övriga fristående samhällen längs vägen har fått några stationer lär bero på att det inte finns några övriga fristående samhällen, åtminstone inte i just den del av Småland där man har valt attlägga linjen...
Avslutningsvis säger man i utredningen att man, förutom de 13 utvalda orterna, även ska förhandla om hela Sveriges höghastighetsjärnväg med ”Umeå, Luleå och Växjö samt Karlstad och Östersund, då de också får del av nyttorna som uppstår av höghastighetsjärnvägen...”
Förlåt, jag skrev fel. ”Stockholm, Malmö och Göteborg, samt Huddinge och Södertälje” var det visst...
No comments:
Post a Comment