Tuesday, February 23, 2016

En gammal bild... (OBS! Rättelse!)

I ett gammalt fotoalbum som tillhört min farmors föräldrar hittade jag en gång en bild på en kyrka. Jag kände inte igen den. Så jag la ut bilden på nätet...

Vindelns kyrka
(Okänd fotograf)

Farmors mor kom från Åhus, med rötter från Listerlandet och från Österlen. Farmors far var från Lyngby vid Everöd, med rötter från Östra Sönnarslöv. Där finns inga kyrkor som ser ut så här...

Farmor var i Värmland en gång. Hennes far seglade en gång över Biscaya i sin ungdom (en gång, men ALDRIG MER!) Ingen i denna del av släkten var vad vi vet någonsin i Norrland. Trots det kom följande svar, bara 24 timmar och 13 minuter efter att jag lagt ut bilden:

"Bilden föreställer Vindelns kyrka i Västerbotten."
Västerbotten? Mycket märkligt. Vad hade mina släktingar för koppling till Västerbotten?

I ärlighetens namn vet jag att jag har rötter i Västerbotten. Mormors morfars farfar* föddes där. 1708. Men det är en helt annan släkt, som ägarna till det här fotoalbumet inte var släkt med och inte rimligtvis kunde ha någon som helst aning om att de så småningom skulle få dela gemensamma ättlingar med.

Se där! Där är den. Utanför mitt tågfönster. Vilken märklig känsla...

Vindeln
Vindelns kyrka
(Foto Anders N)

Fantastiskt att så snabbt kunna få svar på sin kyrkbildfråga. Mindre fantastiskt att jag fortfarande efter snart fem månader inte har fått minsta svar på min senaste bildfråga. Farfars bild från Övertorneå. Eller var den nu är tagen. Inte minsta livstecken, varken på mailet till den lokala forskarföreningen eller på det nätforum där jag också har lagt ut den...

*Rättelse. Naturligtvis var inte min mormors morfars farfar född 1708. Visserligen är min mormors släkt ökända för sina extremt långa generationer, men det där blev lite för långt. Det var mormors mormors farfars far som var född 1708. Eller möjligen 1718. Beroende på vilken källa man tror på. Han hette förresten Anders...

No comments: