Saturday, July 2, 2011

Retrospektiv: Åke Hedström

åke hedström, fotograf, malmö museum, muséer, fotoutställning, retrospektiv utställning, sommar 2011, kommendanthuset, foto anders n
Malmö Museum visar stor retrospektiv utställning med fotografen Åke Hedström under sommaren. Han har nyligen skänkt hela sin stora produktion av bilder till muséet. Är du in närheten bör du definitivt ta en tur dit. Utställningen visas i kommendanthuset, tvärs över vägen, ovanpå ett café. Kom i god tid så du hinner gå till museishopen i huvudbyggnaden och köpa de sista exen av deras väldigt billiga fotoböcker. Jag köpte en hög förra året, men där låg fortfarande ett par kvar för ett par dagar sedan. Bland annat mastodontverket "Skånska fotografer". Löjligt billigt.

åke hedström, fotograf, malmö museum, muséer, fotoutställning, retrospektiv utställning, sommar 2011, kommendanthuset, foto anders n
Utställningen täcker hela Åke Hedströms långa karriär. Mycket svartvitt. Dokumentärt, konstnärligt och reklamjobb i en god blandning.


Jag hörde först talas om Åke Hedström när jag kom över hans underbara och hemska bok "Emma". Den går att få tag på till en rimlig peng på antikvariat. "Eftersom många människor inte betraktar allergi som något allvarligt, har jag länge tänkt använda mina bilder till att berätta om Emma" skriver han själv på baksidan. Det är boken som borde läsas av alla antiallergiker. Du vet sådana som tror att allergi bara handlar om att man inte tycker om något. "Ja men, du måste prova lite..." som de sa till mig på dagis.Och så gick det som det gick...

Även fotografen själv närvarar på utställningen, om än bara i en intervjufilm av Jan Hemmel, som visas på en skärm. Titta gärna in på Hedströms hemsida också, där han har lagt upp bilder från hela sin långa karriär, år för år. Den här roliga bilden fick en extra vemodig dimension härom veckan. Det blir så med bra fotografier. De växer med åren...

No comments: