Wednesday, October 21, 2015

Allt är relativt...

Haparanda gamla bussterminal
Kommer du ihåg när jag kom till Haparanda? Med bussen. Den som jag sedan glömde min mössa ombord på. Jag visste inte riktigt vart jag skulle. Föreslog bussterminalen. Busschauffören sa att dit skulle jag inte alls. För den låg så långt utanför centrum numera. Det vill säga sedan den slogs samman med Torneås, till Haparanda-Tornio Resecentrum. Bredvid IKEA och Victoriatorget. Precis vid gränsen.

Då återstår frågan. Var låg den gamla, mer centrala, bussterminalen? Hur mycket är "långt utanför centrum?" En dag insåg jag att den gamla bussterminalen var denna något slitna, och mycket tomma, byggnad bredvid Coop. Jag gick förbi den mer eller mindre varje dag. Så hur mycket längre har det blivit för Haparandaborna att åka sedan bussterminalen flyttades?

Svar: Tvärs över E4:an. Ungefär 430 meter. Fågelvägen. Kanske 500 till fots.

500 meter är ett kortare avstånd än jag har till min närmaste spårvagnshållplats här i Göteborg. Det låter inte mycket. Men då får man räkna med att Haparanda är en mycket liten stad. Tidigare var det en halv kilometer från torget till bussen. Nu är det en hel kilometer. Det handlar alltså om en fördubbling av avståndet. Samtidigt som bussterminalen som sagt i princip bara har flyttat från ena sidan motorvägen till den andra. Och det finns gångtunnel under vägen. Men...allt är relativt...

No comments: