Monday, November 25, 2013

Kort tur till Kortedala (Ersättningsbuss = Äventyr!, en godnattsaga, del 1)

I helgen var spårvägsnätet avstängt i min del av Göteborg. Det var inget fel, utan ett planerat spårarbete. Jag såg en skylt vid spårvagnshållplatsen tidigare i veckan, och var därför beredd att åka ersättningsbuss i lördags morse. Du som brukar läsa den här bloggen vet att ersättningsbuss alltid betyder spännande äventyr.

I det här fallet betydde det också att jag inte behövde gå hela vägen bort till spårvagnshållplatsen, utan bara till busshållplatsen som ligger betydligt närmare till min bostad. En bra början på dagen. Mitt första mål var ett kort ärende till Kortedala, en närliggande förort, för att därefter fortsätta med ett likaledes kort ärende vid Redbergsplatsen. Sedan skulle jag handla lite mat på vägen hem. En mycket liten utflykt med andra ord, i alla fall för att vara jag.

Till Kortedala Torg är det bara fem hållplatser. Jag kan ta vilken linje som helst som går in mot stan, för både 7:an och 11:an passerar genom Kortedala.

Nere vid min busshållplats, noterar jag på skärmen över kommande bussar att det inte finns någon ersättningsbuss för linje 7. Alla nyinsatta bussar är märkta 11. Det är inget problem för mig, för både 11:an och 7:an går ju samma väg ner till Gamlestadstorget. Och jag ska inte ens så långt. Bara fem hållplatser...

För säkerhets skull går jag bort till busskuren och kollar på tavlan med busstidtabellerna. Där finns ju en plastficka i A4-format där det brukar stå att:

"Om din linje av någon anledning någon gång går annorlunda än vanligt, sätter vi information om det här". 

Eller något liknande. Det brukar vanligtvis bara informeras om förstamajdemonstrationer eller chalmerskorteger eller liknande. Men man vet ju inte, det kan ju vara något speciellt som gäller just den här helgen när trafiken går med ersättningsbuss. Men där satt ingen lapp. Då var väl allt som vanligt. Nästan. Spårvagn nummer 11 är istället buss nummer 11. Jag förmodar att det att tar lite längre tid, eftersom bussen inte kan köra på spåret utan måste ta några omvägar, men det kan jag leva med...

Buss 11 kommer strax. Den är tydligt märkt med "11 - GAMLESTADSTORGET - via Bellevue". Det viktiga för mig är att veta om det här är linje 11:a mot Gamlestan (På väg mot Centrum) eller linje 11:a mot Komettorget (Ändhållplatsen på linjen, det vill säga ut från stan).

Bussen stannar och när jag ska kliva ombord spänner busschauffören blicken i mig och omgivande påstigare och säger med bestämd röst:

-GAMLESTADSTORGET!

Jag stannar upp av chocken. De andra också. Han ser lite farlig ut. Han upprepar:

-GAMLESTADSTORGET!

Många tankar far genom min hjärna. Jag är väl inte vid Gamlestadstorget? Jag är vid Rymdtorget. Han menar naturligtvis att han är på väg TILL Gamlestadstorget. Men det står ju redan på bussen. Å andra sidan är det bra att han är tydlig. För han menar väl inte att han tänker köra dit direkt? Det är kanske en direktbuss? Men det stod det ju inget om. Det stod "via Bellevue". Men jag ska ju inte dit heller. Bara fem hållplatser. Till Kortedala...

En av mina medpåstigande får fram frågan först...

-Kör du inte till Galileis gata?

Det vill säga sista hållplatsen i Bergsjön, före Kortedala. Han ska alltså åka två hållplatser istället för mina fem. Men åt samma håll. Busschauffören suckar...

-Jojojo. Och de andra också.

Jag pustar ut. Han menade alltså bara att han skulle MOT Gamlestadstorget. Precis som vanligt. Inget konstigt alls. Jag tar upp mitt kort och ska stämpla in mig. Jag håller upp det mot kortläsaren. Den signalerar "FEL". Busschauffören trycker på en massa knappar. Sedan försöker jag igen. Den signalerar fortfarande "FEL". Busschauffören säger att det inte är något problem, och vinkar in mig. Uppenbarligen har bussens datorsystem svårt att begripa att den är en spårvagn idag. Det kan man kanske förstå...

Jag slår mig ner. Bussen kör ut från torget och ut i rondellen. Vanligtvis, när man tar en buss in mot stan, till exempel linje 58 som jag ofta åker, tar den till höger i första avfarten. Det vill säga söderut. In mot stan, som sagt...

Men den här bussen svänger inte av vid den avfarten, utan fortsätter förbi avfarten till Partille (österut) och svänger istället av på den tredje avfarten. Mot Angered. Det vill säga NORRUT. Ut från stan! Det känns väldigt fel. Tills jag kommer ihåg att spårvagnarna också kör lite underligt. Ska du åka spårvagn från Rymdtorget in mot stan, det vill säga söderut, så måste du ta spårvagnen som går norrut. Det är ju fel håll, men spårvagnsnätet är byggt så. Det går runt. Det tänker man inte på, för många av svängarna sker medan man är i tunnlar. Man hamnar rätt ändå, till slut. Och om bussen nu ska köra samma linje som spårvagnen, förbi samma hållplatser, så måste den följaktligen också köra norrut, ut från stan. Även om det känns väldigt konstigt.

Två medelålders damer i bussens mittparti är inte med på detta, utan börjar skrika och vråla högt. "IDIOT!" "Han kör på fel håll!" och liknande. Busschauffören tror att de vill gå av, och stannar och öppnar dörrarna. Damerna säger att det inte var dit de skulle, men de kliver av i alla fall. Jag förmodar att de gick tillbaka till torget och tog nästa buss. Och hoppades på att den skulle köra på "rätt" håll. Nåväl, försöka duger...

Bussen svänger strax vänster (västerut) och kör ner till Teleskopgatans spårvagnshållplats. Helt rätt väg, med andra ord. Därefter fortsätter han till Galileis gata. Där brukar jag gå av när jag ska till Bergsjöns fotoklubb, eller om jag vill handla på Lidl. Det ville jag inte idag. Jag skulle till Kortedala torg. Tre hållplatser till. Jag noterar att det står tre trafikinformatörer vid hållplatsen och snackar med varandra. Jag minns att jag tänkte att det var underligt att man hade tre där, och ingen hemma hos mig på Rymdtorget. Jag noterar också att där finns en buss till vid hållplatsen. Linje 6. Spårvagn 6 går aldrig till Galileis gata, den brukar vända vid Januarigatan, hållplatsen före Galileis gata. Det kanske var det som informatörerna var där för att informera om? Men behövs det verkligen tre personer för det? Sedan kör min buss vidare.

Vi befinner oss på stora trafikleden in mot stan. Jag trodde att bussen skulle köra in vid första infarten till Kortedala, det är närmast till hållplats Januarigatan. Men den kör förbi. Kanske är det svårt att köra buss den vägen. Det är ju så ibland. Smala vägar och tvära svängar. Nästa infart är närmare till nästa hållplats, Allhelgonakyrkan. Men han kör inte in där heller! När han dessutom kör förbi infart tre, till Kortedala torg, då vet jag inte vad jag ska tro. Och strax är vi Kviberg. Där jag bodde förr. Och där kliver på en massa människor, så det är inte lönt att försöka ta sig fram till chauffören och fråga om han inte har glömt något. Jag hoppar istället av vid Bellevue.

I samma ögonblick som jag kliver av min, kommer en buss från andra hållet. En sexa till Kortedala. Jag springer ifatt den. Jag hinner också se en skymt av en tillfälligt uppsatt informationsskylt som förklarar, snabbt sammanfattat, att linje 11 inte kör via Kortedala. Dit ska man åka med 6:an. Så det gör jag...

På ett sätt förstår jag trafikplanerarna. Ersättningsbussar tar mycket längre tid än spårvagnar, då sparar man avsevärt med tid om inte bussarna från Bergsjön måste köra inom Kortedala. Efter att ha åkt med 6:ans ersättningsbuss genom Kortedala vet jag dessutom hur många krokiga omvägar det rör sig om. Och 95% av de som kliver på bussen i Bergsjön ska förmodligen inte till Kortedala utan in mot stan. Och de tjänar en ryslig massa tid på den här lösningen. De återstående 5% som skulle till Kortedala borde istället byta till 6:an, som för ovanlighetens skull går från Galileis gata denna helg. Precis som jag noterade.

Det kändes väl lite fånigt för dem, som jag, som bara skulle åka 3, 4 eller 5 hållplatser att de var tvungna att byta buss på halva vägen, men det var naturligtvis ett litet problem jämfört med hur mycket tid man tjänade för alla andra.

Jag förstår helt och hållet trafikplanerarnas tankegångar. Det är definitivt den bästa lösningen. Men då måste man naturligtvis INFORMERA om att buss 11 inte kör samma väg som spårvagn 11 brukar köra. Man måste informera de 5% som ska till Kortedala att de måste byta på halva vägen. Man kan ju inte ta för givet att de ska FÖRSTÅ det själva. Busschauffören måste ju ropa ut vid Galileis gata att det är dags att byta buss om man ska till Kortedala. Och gärna tidigare också. Och hur svårt är det att sätta upp ett litet informationsblad i busskuren? Där det till och med finns en speciell plastficka AVSEDD för sådana tillfälliga ändringar i trafiken. Och OM man kan ha tre informatörer vid Galileis gata, varför kan man inte ha en enda vid Rymdtorget? Varför förväntas just passagerarna från Rymdtorget begripa att deras ersättningsbuss för ordinarie spårvagn, inte alls kör samma väg?

Jag kunde naturligtvis ha frågat busschauffören om han skulle till Kortedala. Men jag hade ingen anledning att förmoda att han inte skulle det. Han sa ju till och med att han skulle till "alla de andra också..." Det vill säga alla hållplatser på hans linje. Men hur skulle jag kunna veta att hans linje denna dag inte innehöll de hållplatser som linjen innehåller i vanliga fall? Det hade varit enklare om han ropade ut det.

Jag kunde även ha frågat någon av informatörerna som befann sig vid Galileis gata för att berätta för mig att det var där jag skulle byta. Men då var jag tvungen att gå av. Och varför skulle jag gå av om jag inte visste att jag skulle byta? Bättre då om de hade haft en informatör vid hållplatsen jag klev på vid. Eftersom där inte brukar finnas informatörer kanske jag hade förstått att något inte var som vanligt. Ännu bättre om informatören hade informerat mig ÄVEN om jag inte hade frågat. Det finns nämligen informatörer som gör det ibland. Men de är sällsynta. Och hade det stått en lika stor skylt vid hållplatsen som det stod vid hållplatsen i Bellevue, hade jag kunnat läsa själv. Men det fanns ingen skylt, inte ens ett litet anslag på därför avsedd plats...

Och kom inte och påstå att jag hade kunnat gå in och läsa på Västtrafiks hemsida eller ringa deras journummer. För det första har jag ingen smartphone (bara en dumfån utan internet) och för det andra så RINGER JAG NATURLIGTVIS INTE OCH FRÅGAR OM EN ÄNDRING SOM JAG INTE VET OM ATT DEN EXISTERAR!

Om jag inte informerats om något annat, så tar jag för givet att det fungerar som vanligt. Det är ju bara det som skiljer sig från det vanliga, som man måste informera om. Jag har ganska stor erfarenhet av problem och strul i kollektivtrafiken, och jag vet att det sällan är själva problemet eller förseningarna som gör folk så irriterade. Det är alltid BRISTEN PÅ KOMMUNIKATION! Fel kan alltid uppstå. Och om passagerarna bara är informerade så brukar de acceptera mindre förseningar.

Men om det är något som kan göra kollektivtrafikpassagerare riktigt förbannade, så är det när trafikbolaget skiter fullkomligt i dem, och ger felaktig, eller ingen information alls. Och åtminstone vad det gäller passagerare från Rymdtorget denna dag, så kan jag intyga att det inte fanns någon information. Och kom ihåg att detta var ingen akutåtgärd med ersättningsbussar, det var ett sedan länge inplanerat spårarbete...

(Detta var bara första delen av denna historia. Inom kort följer den absurda fortsättningen...)

No comments: