Monday, August 26, 2013

Godmorgonsaga om ett kort uppehåll i Hässleholm...

Så blev det dags för årets besök i Eslöv. Orten som blev en symbol för förra sommarens tågförseningar. Först var det ett besök som blev längre än förväntat, och sedan ungefär en vecka senare ett helt oväntat besök som blev längre än någon någonsin hade kunnat önska...

Det var därför med viss fruktan jag närmade mig järnvägsstationen. Det var dags att åka hem, och jag hade ingen lust att stanna längre än nödvändigt. Jag stannade och såg på informationstavlan vid tunneln under spåren.

"Malmö-Köpenhamn. Signalfel på bro medför smärre förseningar mot Danmark. Reparatör på väg."

Det lät ju inte så farligt faktiskt. Speciellt eftersom jag skulle åt andra hållet. Tre södergående tåg var några minuter försenade var, trots att de ännu inte var i närheten av varken Danmark eller bron. De norrgående tågen, däribland mitt, var alla i tid. Mitt tåg i det här fallet var första bästa norrgående, eftersom Blekingetåget inte stannar i Eslöv. Jag skulle alltså bara till Hässleholm. Det blev ett Pågatåg.

En dryg halvtimme senare satt jag på en bänk i väntsalen i Hässleholm och avnjöt en Risifrutti i väntan på 19:12-tåget mot Blekinge. Vädret var vackert, och allt var frid och fröjd. Jag hade fortfarande inte riktigt lyckats fatta att jag lyckats ta mig från Eslöv utan försening. Då, klockan 18:40, kom ett utrop i stationens högtalarsystem...

"Det är för närvarande strömlöst i Hässleholm. Detta gör att tågtrafiken står stilla. Vi återkommer med mera information. Vi beklagar olägenheten..."

"Grattis!" ropar tjejen i caféet ut till stationsvärden som står i andra änden av väntsalen. Ja, där fanns en stationsvärd. De finns tydligen på riktigt. Även om jag aldrig lyckas hitta någon när jag behöver dem. Inte i Eslöv. Inte i Skövde. Inte i Falköping heller. Inte någon annanstans. Jo, förresten. I Zürich träffade jag en... Den här stationsvärden i Hässleholm skriker "Inte nu igen!!!".

Förklaringen till denna reaktion, och förmodligen förklaringen till att där överhuvudtaget befann sig en stationsvärd, är att det tidigare under dagen hade varit lite strul på stationen i Hässleholm. Förmodligen därför som de södergående tågen var försenade till Eslöv. Men det visste jag inget om då.

På informationstavlan ser jag hur alla tågs avgångstider flyttas fram preliminärt. Först till 18:45, men ganska snart vidare till 19:00.

18:50: "För närvarande är det stopp i tågtrafiken genom Hässleholm på grund av ett strömavbrott på stationen. Vi återkommer med mer information. Vi beklagar olägenheten..."

Inget nytt alltså. Två minuter senare däremot:

18:52 "18:26 till Malmö har ny beräknad avgångstid till 19:18"

En större mängd uppgivna resenärer kommer strömmande ner för rulltrappan. "Tur det inte är rusningstid." kommenterar någon i uniform, och som förmodligen arbetar på stationen. "Men det kommer att bli många sura miner idag..." En dam i solglasögon och keps upplyser övriga personer i väntsalen att "Strömmen är slut. Min ström var slut i fyra år. Då kan man inte leva..."

18:57: "Samtliga tåg mellan Hässleholm och Åstorp är inställda och ersätts med buss..."

Fast det är ju inte speciellt för denna dag och har inget med strömavbrottet att göra. Tågen mellan Hässleholm och Åstorp är alltid inställda. Järnvägen byggs om.

Stationsvärden säger sig inte bry sig om att det är strömlöst, utan tänker ta en buss vid tjugo över. Om strömavbrottet kvarstår får vi alltså klara oss själva sedan. Som vanligt alltså...

18:59: "Pågatåg mot Lund och Malmö 18:30 har fått ny beräknad avgångstid till 19:00"

Folket i väntsalen rivstartar och springer uppför rulltrappan. Det är bra att de meddelar i god tid i förväg. Men vänta? Betyder det att strömmen är tillbaka?

19:00: "Strömmen är åter på Hässleholms station spår 1 til 5. Förseningar och spårändringar kommer att följa.

Ja, tydligen. Otroligt...

19:04: "Resenärer mot Kristianstad hänvisas till regionbuss 505"

Vänta nu? Buss? Men mitt tåg går väl? Det är ju inte ens försenat. Jo, vänta. 8 minuters försening står det på tavlan nu. 18:20 istället för 18:12. Men det är ju inte värre än vanligt. Det betyder väl bara att jag kommer att missa min buss i Bromölla som vanligt. Och blir tvungen att vänta en timme på nästa? Men den viktigaste frågan just nu är om tåget ska gå överhuvudtaget?

"Jag är tveksam..." blir svaret från tågvärden.

Nytt utrop i högtalaren "Öresundståg mot Älmhult kommer att avgå från SPÅR 4". Rösten går upp i falsett på slutet. Det är första gången jag har hört ett automatiskt utrop gå upp i falsett. Det har uppenbarligen varit en ansträngande dag för informationssystemet också...

Jag beger mig till spår 3, där mitt tåg ska avgå ifrån. Det har inte blivit ändrat. Ännu. "Se upp för passerande tåg" står det på skylten vid spåret. Strax kommer ett godståg. Men det passerar inte. Det stannar. På spår 3. Och där står det sedan kvar. Stämningen är orolig på perrongen. Är detta verkligen tåget till Karlskrona 19:22?

19:24 rullar godståget undan och rätt tåg kommer. Det avgår 19:26. Sannolikheten att jag ska hinna med bussen i Bromölla 20:01 är minimal.

Men på något sätt gör jag det i alla fall. Bussen måste ha väntat. Trots att tåget inte kan informera bussen om sin försening. Trots att de körs av samma bolag. Denna gång behövdes det förstås inte. Bussen tog ett eget initiativ. Men nästa gång? Fast vad klagar jag för? Det blev ju ingen försening. Jag kom hem i tid. Ja, nästan i alla fall. Max 10 minuter efter utsatt tid. Det var ju ingenting mot förra gången, eller vad som skulle komma någon vecka senare...

2 comments:

Anonymous said...

Tycker du borde söka jobb som stationsvärd, du kan snart allt om förseningar

T'syf ~pl said...

Intressant tanke. Även om jag aldrig tror att jag kommer att bli fullärd inom det området. Precis när man tror att man har upplevt alla sorters förseningar, så lyckas det på något underligt vis alltid uppstå en ny typ.

Och jag är lite rädd att det skulle betyda att jag skulle bli tvungen att inte finnas till när jag behövde mig, eftersom det är min huvudsakliga erfarenhet av dylika. Att det råkade finnas en just här berodde ju enbart på att jag inte behövde den. Mitt tåg var ju inte något nämnvärt försenat.

Det är illa nog att inte kunna finnas till när andra behöver en, men om man inte ens själv lyckas finnas till när man behöver sig, då är det riktigt allvarligt...