Friday, August 9, 2013

Automatiska ursäktsknappen?

För några veckor sedan, på Lunds Centralstation. Jag kliver på ett hemåtgående tåg och möts av ett automatiskt, det vill säga förinspelat, meddelande i högtalaren:

"Vi har varit utsatta för skadegörelse och måste undersöka skadegörelsen. Vi beklagar väntetiden..."

Jag tycker det låter lite underligt. Vad är det för skadegörelse? Och när har de hunnit bli utsatta för den? Bara tanken på att ett dylikt meddelande ska finnas färdiginspelat i tåget förvånar mig. Det känns som något som tågvärden borde ropa ut personligen, vid de fåtal tillfällen det inträffar. Skadegörelse som hindrar tåget att köra vidare, händer det verkligen så ofta? Det är ju allvarliga saker!

Jag kan inte låta bli att tänka att det kanske i själva verket handlar om något slags reservursäkt. När tåget råkar ut för ytterligare en av dessa oförklarliga små förseningar, strul och tågstopp. Då kanske lokföraren bara behöver trycka på en liten knapp nuförtiden, som sedan slumpar fram en lämplig förinspelad förklaring... Det låter fullt möjligt....

Men det är väl bara jag som överanalyserar och fantiserar som vanligt. Det kan ju faktiskt ha blivit en allvarlig skadegörelse på tåget under det fåtal sekunder det hunnit stå på perrongen i Lund innan jag klev ombord. Inte allvarligare skadegörelse dock än att tåget strax startar och vi påbörjar vår resa norrut genom Skåne. Första stopp är Hässleholm, därifrån sätter vi sedan kurs mot Kristianstad. Men strax före Kristianstad blir det stopp. Mitt ute på landsbygden. Sedan kommer ett nytt meddelande från vår vän robotrösten:

"Vi har varit med om en påkörning och måste undersöka skadorna. Vi beklagar väntetiden..."

Det var det värsta. En påkörning nu också! Det är ju ännu allvarligare! Jag hoppas den påkörda personen mår bra. Om det nu är en person. Det kan ju vara en ko också. Det finns många kor på ängarna utanför Kristianstad. Men nog borde det höras om man kör på en ko. Och jag märkte det inte ens. Återigen förvånas jag över att man har meddelandet inspelat i förväg. Borde inte någon i personalen kunna ge oss lite mer detaljerad information? Jo, vänta. Nu plingar det till i högtalaren igen. Tågvärdens röst hörs:

"Ja, tåget vi väntar på här är tre minuter försenat, så vi får stå här och vänta..."

???

Vad säger man?

No comments: