Friday, April 27, 2012

Här kan du betala själv! (Falsk marknadsföring)

Jo förresten, jag måste berätta... Carbonaran som jag skrev om igår, inhandlades i en matvarubutik i en större västgötsk stad. Jag köpte den, en liter mjölk samt ett vaniljhjärta. På väg ut, vid kassorna, spanade jag förgäves för att hitta en snabbkassa. Det fanns ingen. Där fanns däremot sådana där självscanningsprylar, ovanför vilka det hängde en stor skylt med texten:

HÄR KAN DU BETALA SJÄLV!

Det hade jag naturligtvis ingen lust till. Åtminstone inte om jag kunde slippa. Därför valde jag att ställa mig i kön till en av de vanliga kassorna istället. Väl framme blev jag grymt besviken. Kassörskan vägrade att betala mina varor. Jag var tvungen att betala själv, även i den kassan. Snacka om falsk marknadsföring...

No comments: