Sunday, April 22, 2012

Har du köpt en majblomma i år? Jag har i alla fall gjort ett försök...

På väg ut från en Second Hand-affär i Göteborgs södra delar, för ett par dagar sedan, fick jag se en liten flicka i tioårsåldern som stod och sålde majblommor. Mitt minne vandrade snabbt tillbaka till mina egna föga framgångsrika försök inom området. Men de kan vi prata om någon annan gång. Hursomhelst, framför mig gick ett gråsprängt par. Flickan såg bedjande på dem och frågade:

-Vill ni köpa majblommor?

Nej, det ville de inte. Flickan såg besviken ut. Jag tyckte synd om henne. Jag stannade till, och såg vänligt på henne.

-Hej...

Sa jag. Mer hann jag inte. Hon rynkade på näsan och vände bort huvudet. Jag såg förmodligen inte tillräckligt köpstark ut för att lägga tid på. Trots att jag har en ny, hel, jacka nuförtiden. Jag är visserligen van. När jag försökte köpa dator i höstas blev jag, som du säkert minns, ignorerad av ett flertal försäljare. Men det var i snofsiga elektronikbutiker. Inte trodde jag att majblommeförsäljare var lika kräsna...

No comments: