Sunday, April 24, 2011

Udda toalettinredning...


toalett, inredning, badrum, bidé, papperskorg, toalettpappershållare, varluft, handtork, handfat, foto anders n

Under fredagens utflykt besökte jag även en toalett i ett större köpcentrum. Medan jag satt där i lugn och ro fick jag syn på ovanstående föremål som hängde på väggen bredvid handfatet. Vad i hela friden är det för någonting? tänkte jag. Första tanken var att det var en budgetbidé, men det fanns ingen vattenledning kopplad till den. Varför man skulle ha ett extra handfat förstod jag inte heller, och dessutom var designen högst tveksam. Det är som du ser hål i kanten närmast väggen, och dessutom en skåra i botten. Då kan man ju inte hälla vatten i den? Hela plåtskålen satt för övrigt fast med gångjärn och gick att vicka upp och ned. Och vad skulle det där böjda plåtblecket ovanför vara till för nytta då? Den enda rimliga teorin jag kunde komma på var att det var något slags papperskorg. Men den var inte särskilt djup, och det satt ingen soppåse i den. Dessutom var det lätt att råka slå till den när man reste sig, och då skulle den ju vippa upp, och skräpet skulle trilla ut genom hålet närmast väggen. Rakt ner på golvet. Idiotiskt påfund. Helt absurd konstruktion. Ibland känns det som om moderna designers bryr sig mer om det estetiska än funtionaliteten. Och den var ändå inte ens särskilt snygg...

Allt detta, och mer därtill, funderade jag på medan jag satt där. När jag sedan var klar så började jag leta efter toalettpappershållaren. Det fanns där ingen. Ännu mer korkat. Då plötsligt insåg jag vad det var jag suttit och studerat. Du har säkert kommit på det vid det här laget. Den som bröt upp den och snodde rullen ska ha stryk. En stor rulle rymmer den, men ingenting var kvar. Och ingen extra rulle. Jag hade dessutom nyligen bytt bort vinterjackan med vinterns samling av bankomatkvitton mot en vårjacka med tomma fickor. Det enda som fanns förutom handfatet var en handtork med varmluft. Man tager vad man haver...

No comments: