Sunday, April 24, 2011

Långfredag i...

Min tanke var att börja årets västsvenska resa med en alliteration, och tillbringa Långfredagen i Lidköping. Tyvärr visade det sig att det inte går så många tåg på långfredagen, som ju rent tekniskt sett är en Söndag, trots namnet. Följaktligen fastnade jag på knappt halva vägen, i en annan mysig svensk småstad, väl värd ett besök:
alingsås, drottninggatan, trähus, svensk småstad, gamla hus, mysig miljö, stadsmiljö, foto anders n
Här finner man välbevarade trähusmiljöer,
snygga skyltar, och mysiga bakgårdar.
lincolm continental, amerikanare, raggarbil, foto anders n
Bilar såg jag inte till så många denna långfredag, men den jag
såg var desto snyggare (Lincoln Continental)
skatepark, alingsås, pingstkyrkan, foto anders n
I staden finner man också något så ovanligt
som en religiös skatepark. (Drivs av pingstkyrkan.)
Ett utmärkt initiativ för stadens ungdomar.
Kan du gissa var vi är ännu?
jonas alströmer, potatis, de svenska slöjdernas fader, byst, staty, torget, alingsås, foto anders n
Bygdens store son står staty på torget (i alla fall övre tredjedelen
av honom, resten står i Göteborg). När jag var liten
trodde jag att han hette samma sak som min kusin.
Det var inte riktigt sant.
Enligt inskriptionen är han
"de svenska slöjdernas fader".
Du, liksom jag,
känner honom förmodligen bättre som
den svenska potatisens
fader.
På järnvägsstationen anlände jag till spår 0(!).
Bara en sån sak... Om du inte har gissat det redan så:
...tillbringade jag alltså min Långfredag i ;LINGS S.

No comments: