Thursday, March 3, 2011

Oväntat behov av språkkunskaper (en tumlarhistoria)

Idag har jag tvättat igen. Den här gången blir det ingen bild av tvätt som hänger i min hall, utan en liten intressant anekdot: När jag flyttade hit var tvättiderna en ständig orsak till irritation. Vanligtvis för att folk snodde min tvätttid. Upp till tre personer på en gång (en i början, en i slutet och en mittemellan). När man kom ner till tvättstugan så hade föregående tvättare dragit över tiden, och bönade och bad om att få tvätta färdigt. När man kom ner en timme senare så var den personen borta, och nästa hade tagit över. Ja, du förstår principen. Jag var bortskämd med datoriserade tvättstugelås som bara släppte in mig och ingen annan under min bokade tid. Och när jag till slut fick mina maskiner så var alltid en trasig, och följaktligen hann jag bara tvätta halva tvätten. Numera fungerar båda maskinerna (den som trasslade är utbytt) och jag har faktiskt inte blivit bestulen på en tvättid på flera månader. Det enda som kan vara är att föregående tvättare ber att få ha sin tvätt i torktumlaren första timmen medan jag bara använder maskinerna. Det brukar inte vara några problem. Vad som däremot händer allt oftare, men det är inget problem, är att diverse små icke svenskspråkiga herrar brukar knacka på min dörr när jag är i tvättstugan, och fråga om jag kan visa dem hur maskinerna fungerar. Och det gör jag gärna. Det är trevligt att få använda sina språkkunskaper. Idag visade jag en man hur tvättmaskinen fungerade, och det gick så bra att han bad mig förklara torktumlaren också. Då fick jag se:

torktumlare, tvättstuga, tysk, schranktrocken
Schranktrocken (Foto Anders N)

Torktumlaren hade blivit tysk! Det har den aldrig varit förut. Både jag och mannen fann det otroligt underhållande. Själv var jag glad att jag läste Tyska B på gymnasiet. Kok-/Färgtvätt och Skåptorrt är min tolkning av den övre raden. Zurück betyder tillbaka. Vad Timer kan betyda har jag ingen aning om...

Mannen tackade för lektionen och försvann ut, och jag tömde mina maskiner och lade det som skulle tumlas i tumlaren. Då stod det plötsligt:

torktumlare, tvättstuga, tysk, flusenfilterklappe, luddfilter, luddfilterlucka
Flusenfilterklappe (Foto Anders N)
Och jag ångrade plötsligt att jag inte läste Tyska C. Flusenfilterklappe? Vilket underbart, typiskt tyskt ord. Här hjälpte det inte med skolbokskunskaper, istället fick jag ta hjälp av min erfarenhet. Om en torktumlare trasslar, vad beror det på? Luddfiltret. Alltid är det luddfiltret. Vanligtvis behöver det bara tömmas, men på den här maskinen brukar det stå att luckan ska stängas. Även om den är stängd. Det har nämligen hänt en liten olycka:
torktumlare, tvättstuga, tysk, flusenfilterklappe, luddfilter, luddfilterlucka
Luddfilterlucka (Foto Anders N)

Provisorisk lösning som synes. Det är inte så att maskinen är gammal, tvärtom, jag minns när den köptes in häromåret. Det tog ungefär en vecka, sedan såg luckan ut som ovan. Ungefär så lång tid som det tar innan man behöver tömma filtret, och öppna luckan, första gången. Problemet är att den som designat luddluckan har gjort det så smart att inte en människa fattar hur det ska gå till att öppna den. Snygg är den kanske, med en alldeles slät lucka. Men inga gångjärn, så man kan se vilken sida man ska försöka öppna, och inget handtag, för att öppna med. Mig tog det nog 10 minuter innan jag blev klok på hur man skulle öppna den, första gången jag såg maskinen, när den var ny och fin*. Sedan har jag aldrig öppnat den igen, så jag minns inte hur det gick till. För nästa gång jag såg den såg den ut så här. Förmodligen har någon med kortare stubin än jag försökt öppna den, och våldfört sig på den när det inte lyckades. Nu går den följaktligen inte att stänga, och maskinen går inte igång så länge luddluckan är öppen. Någon gång parkerade jag vagnen som man tömmer maskinerna i, mot luckan för att den skulle fungera, men det finns bara en vagn på två tvättstugor, och den är allt som oftast inlåst i den andra. Tejpen fungerar rätt bra, även om det fortfarande blir felmeddelanden titt som tätt. Däremot vågar man ju aldrig öppna och tömma filtret längre, för då får man väl inte igen den efteråt. Nå, idag räckte det med att lossa en av tejpbitarna lite försiktigt och spänna den, så luckan var helt stängd igen...

Men det absolut underligaste av allting var, att när jag kom ner en timme senare för att tömma tumlaren, som hela tiden varit inlåst, och hade med mig kameran för att dokumentera, då hade den blivit svensk igen. Bara så där. Ovanstående bilder är alltså arrangerade. Jag hoppas verkligen att den inte får för sig att bli fransk nästa gång, för då kan det bli riktiga problem...

*Ja, på den tiden tömde jag alltså luddfiltret, även om det inte var fullt. Det brukar stå lappar i tvättstugan att man alltid ska tömma filtret efter sig. Det finns vad jag vet ingen som gör det. Utom jag. Jag är sådan. Förmodligen för att jag finner det mångfärgade luddet så otroligt mjukt och gulligt. Det har jag alltid gjortt. Men nu har jag inte tömt filtret på länge. Vågar inte. På grund av den trasiga luckan. Jag måste erkänna att nöjet att tvätta (och framförallt tumla) inte är lika stort längre. En viss abstinens har jag nog. Någon tvättdag i framtiden kommer jag inte att kunna hålla mig längre - Då kommer jag att slita upp luckan och riva ut luddet...

1 comment:

Anonymous said...

Ludde???