Saturday, December 6, 2014

Bitarna faller långsamt på plats...

Jag förmodar att du inte ännu hunnit glömma mitt inlägg om telefonabonnemangsskojarna? Någon dag efter att de antastade mig kontaktade jag gallerian. Frågade vad det var för företag som hade stått där inne den aktuella dagen och försökt sälja telefonabonnemang. Jag skickade frågan via ett formulär på gallerians hemsida. Det är drygt två veckor sedan nu. Jag har fortfarande inte fått något svar. Jag förstår inte varför...

Jag såg på Plus på SVT häromdagen. Det handlade bland annat om ett oseriöst företag som sålde teleabonnemang. Någonting med dem kändes bekant...eller kanske det engelska uttrycket familiar passar bättre i det här sammanhanget. Jag gick in på Gallerians hemsida igen och fann mycket riktigt företaget i listan över deras affärer. Vad jag trodde var en tillfälligt uppställd kundfångaranläggning, visade sig vara permanent, och en del av deras affärsidé. De kallar det hybridbutik. I praktiken betyder det här att de ställer upp några skärmar och datorer och blockerar ingången till en av Göteborgs större livsmedelsbutiker. Alla som ska in och handla mat, eller precis har gjort det, råkar ut för deras försäljare. Jag förstår inte hur livsmedelsbutiken accepterar det. Och vad värre är, det betyder att jag måste sluta besöka denna mysiga galleria och den för övrigt utmärkta livsmedelsbutiken. För varje gång jag går dit kommer jag att bli antastad av det där företaget. Och jag känner helt ärligt att jag aldrig mer vill se dem...

Avsnittet av Plus finns att se på SVTPlay. Se det, och googla sedan företagets namn. Det finns massor med artiklar. Några av Sveriges största teleoperatörer har sagt upp bekantskapen med dem. Du kommer att inse att det var tur att jag hanterade dem som jag gjorde. De som var vänliga och stannade och tog del av deras "erbjudanden" råkade betydligt värre ut...

No comments: