Saturday, June 14, 2014

Fragrancen av fuktig fransk boulevard...

stena line, colmar, petit venice
I busskuren vid Karolinen satt reklam för
Stena Line. Naturligtvis kände jag omedelbart
igen Petit Venice i Colmar, som jag besökte ett
år tidigare...

karlstad, boulevard, fransk gata
Men jag tror inte att det var enbart därför som jag,
under min fortsatta promenad ner mot Karlstad station...

karlstad
...fick känslan av att åter befinna mig i Frankrike. Snarare
det grå vädret, de matta färgerna, de stabila stenhusen.
Fragrancen av fuktig boulevard...

klocka, karlstad
...med en och annan accessoar i art noveau.

riksbank, karlstad
Faktum är att det inte bara var förra årets Alsacebesök som
regnade bort. Även mitt förra, och första franska besök, i Paris
när jag var 14, präglades av grå dimma och fukt. Alla mina
franska minnen är i nyanser av grått...

Karlstad, central, järnvägsstation, station, tågstation
 Men mest av allt var det naturligtvis den tidiga
morgonpromenaden genom Colmar
på väg mot
järnvägsstationen, Schweiz, Liechtenstein och Le Monde
jag mindes under denna korta morgonpromenad
mot Karlstad Central och Torsby...

No comments: