Friday, June 7, 2013

Försenade vykort från Småland! (Min debut som reseledare)

buss, bussvrak, vrak, skrot, skrotbil, skrotbuss, ryd, kyrkö mosse, bilkyrkogård, småland, södra sverige, skåne, blekinge
Någon vecka innan utlandsresan med den ena fotoklubben,
var jag på inlandsresa med den andra. Resan gick till Småland.
Det här är inte en buss vi åkte med, vi åkte bil,
det du ser på bilden är istället resans mål.
Mer om det senare...

Eftersom jag är det närmaste till Smålänning man
har i klubben, blev det mitt uppdrag att ordna
boende och fylla på med lämpliga utflyktsmål i
anslutning till resans huvudmål.

Min debut som reseledare...

farabol, olofström, olofströms kommun
Det finns många vägar till Småland från Göteborg.
Vi lät GPS:en välja. Den valde lite oväntat att åka via
Olofström. Det var inte mycket av hemma som vi fick se,
vi bara nuddade kommunen i överkant och skymtade vägen
till Farabol, ett mycket litet samhälle i kommunens
absolut nordligaste del, precis på gränsen till Småland.
Det var väl bara för att GPS-en ville ge mig hemlängtan.
Men jag hade inte tid att stanna, varken på ditvägen eller
hemvägen, jag skulle snart kliva på flyget utomlands...
' bil, bilvrak, vrak, skrot, skrotbil, skrotbuss, ryd, kyrkö mosse, bilkyrkogård, småland, södra sverige, skåne, blekinge
Men nu var det Småland jag skulle berätta om. Vårt huvudmål
var den mytomspunna och riksbekanta bilkyrkogården i Ryd.
En av endast två i hela landet. En bilkyrkogård är en nedlagd
bilskrot vars bilar håller på att ätas upp av omgivande natur.
Massor av möjligheter till spännande bilder. Populärt
utflyktsmål för fotografer från hela södra Sverige. Dessutom,
samtidigt som vi var där, besökt av ett flertal danskar.
Jag har känt till platsen i över tio år, har ofta tänkt åka dit,
men det här blev mitt första besök. Jag var tvungen att åka
hela vägen från Göteborg för att resan skulle bli av,
trots att jag är uppvuxen knappt tre mil därifrån.
Det har bara aldrig blivit av...

 börjes, tingsryd, börje, varuhus
Efter besöket på kyrkogården var det upp till mig att se till att
resten av resan blev minnesvärd och meningsfull för övriga
resenärer. Vi avslutade första dagen med en shoppingtur till
det närliggandeoch riksbekanta Börjes i Tingsryd. Ortens
samlingsplats och kommunens mittpunkt. 5000 kvadratmeter
med mat, kläder, leksaker, hästprodukter, verktyg med mera.
 börjes, tingsryd, börje, varuhus
I skogarna pågick Sydsvenska rallyt och torget i Tingsryd
var fullt med folk och bilar
. Tyvärr regnade det också.

 campingstuga, camping, stuga
 Natten tillbringades i rustika campingstugor i Urshult.

Frukosten intogs med utsikt över sjön Åsnen.

 macka, smörgås, bröd, smör, korv, hästkorv, hästköttskorv 
Till skillnad från de i tidningarna så omskrivna lasagnerna,
erkände denna påläggskorv omedelbart att dess köttråvara
också var född av en häst. Den smakade utmärkt...

 vitsippsbacke, backe, slänt, vitsippa, vitsippor, småland, vår
Den stora svårigheten som fotoreseledare var att anpassa
mig efter övriga resenärer. Jag är van att med min kamera leta
förfallna hus, jaga gubbar i keps och göra konst av det jag
finner när jag rensar avloppet.

Jag tycker om att finna det extraordinära i det ordinära.

Att göra spännande bilder av det tråkiga och vardagliga.

Mina medresenärer föredrog mer vykortsvackra motiv.

Jag ledde dem ut i den småländska naturen, släppte dem lösa
i ovanstående vitsippsbacke, och de verkade väldigt nöjda
och lyckliga med det. Jag måste erkänna att jag hittade
en hel del fina motiv där själv också...

 vitsippa, vitsippor, vår, småland, stubbe

vitsippa, vitsippor, vår, småland
gärdsgård, vår, småland, gård, torp, rött hus, vita knutar, staket
vår, småland, gård, torp, rött hus, vita knutar, åsnen
 magnolia, magnolior, blomma, blommor, vår, vårblomma
stenbro, bro, gammal bro, småland, mörrumsån
Denna vackra gamla bro var det inte jag som hittade,
men den var fin ändå...
kulle, backe, skog, fornborg, borg, småland, vår
Även guiden själv lärde sig nya saker. Denna kulle har jag
åkt förbi många gånger i bil, men först nu fick jag veta
att den i själva verket är en fornborg...
hajen, ryd, sjö, målad, haj, fisk, monster, sjöodjur, odjur, ryd, norraryd, småland, sjö
Naturligtvis gjorde vi ett stopp vid Ryds andra
stora sevärdhet: Hajen!
kiosken, torget, ryd, ryds kiosk, glass, småland
Och så köpte vi glass i kiosken på torget. Ägaren höll
med mig om att det är ett måste när man passerar. En liten
promenad runt torget och besök på en närliggande loppis
hann vi också med...
bilkyrkogård, bilvrak, bilskrot, skrotbil, gammal, rostig bil, kyrkö mosse, ryd, tingsryd, utflykt
Sedan blev det en stund till bland bilvraken innan det
var dags att bege oss hemåt mot Göteborg...

pepparkakshusen, skåne, småland, blekinge
...efter ett kort stopp vid Skånes vackraste hus.
Fortfarande lika tomt och ödsligt som för två år sedan. 

Men de hade i alla fall lagat skylten nu...

No comments: