Monday, March 11, 2013

Ser in i dåtiden och framtiden, på samma gång... (Kvillebäcken)

kvillebäcken, hisingen, vägmästareplatsen, vågmästarplatsen, rivning nybygge, nya hus, rivningshus
Kvillebäcken 2013-03-10

Gårdagens västsvenska resa gick bara inom stan.
En plats jag och min kamera gärna återvänder till är området
kring Kvillebäcken, vid Vågmästareplatsen på Hisingen
.
Stora byggnationer är på gång, men ett av de gamla
husen står fortfarande, och ger mig möjligheten att
fotografera dåtiden och framtiden i samma bild...

kvillebäcken, hisingen, vägmästareplatsen, vågmästarplatsen, rivning nybygge, nya hus, rivningshus
När jag var nyinflyttad i stan, var denna stadsdel
minst sagt nedgången. Minns du Boris hus?

kvillebäcken, hisingen, vägmästareplatsen, vågmästarplatsen, rivning nybygge, nya hus, rivningshus
Boris hus jämnades med marken ganska snart efter att jag
hade fotograferat det. Sedan försvann husen ett efter ett...

Jag fångade dem när de drog sina sista suckar...

Denna kurort stod länge kvar. Men så småningom
blev även den en stor grop...
 kvillebäcken, hisingen, vägmästareplatsen, vågmästarplatsen, rivning nybygge, nya hus, rivningshus
Nu finns alltså bara ett hus, i detta kvarter, kvar.
Alla andra har sjunkit ner i marken.
Ur gropen där bakom har nya hus börjat växa upp.
Stort och dyrt blir det...

kvillebäcken, hisingen, vägmästareplatsen, vågmästarplatsen, rivning nybygge, nya hus, rivningshus
Här inne någonstans låg Boris hus...
 
 ...och härunder låg kurorten.


(Foto Anders N 2008-2013)

No comments: