Wednesday, March 6, 2013

Chili con Arne! (Ett praktiskt matlagningstips)

chili con carne, arne
Chili con Arne (Foto Anders N)

...kallar jag min egen variant av Chili con Carne. Namnet är hämtat ur en text jag skrev till ett spex sista året på gymnasiet. Receptet har jag arbetat mig fram till under åren sedan dess. Erfarenhet är en ofta förbisedd krydda. En annan sak man lär sig av erfarenhet är att inte tömma konservburken med vita bönor direkt ner i köttfärssåsen. Det gjorde jag förra gången. Det var strax före jul. Aldrig mer. Fick slänga hela Arnen, som vore den en hästlasagne...

Denna gång tömde jag först burken i en skål. Tur var det, för även denna burk hade passerat sista förbrukningsdatum. Nästa burk var riktig. Den ser du till vänster i bild. Ser konservburken ut som den till höger...Ja, det säger väl sig självt...

konservburk, konserv, konservburkar, konserver, rostig, rostiga, äcklig, äckliga, tin can, rusted

Det samma gäller för övrigt ägg. Låt dem mellanlanda i en skål eller kopp. Man vet aldrig riktigt vad som är i dem. Det kan vara en liten marsian. Och sådana vill du väl inte ha i pannkakssmeten?

No comments: