Saturday, March 30, 2013

Hemresor med angenäma omvägar...

tåg, tågresenärer, perrong, spår, järnvägsstation, centralstationen, stockholm, stockholms central, stockholm c, stockholm waterfront, stadshuset, stockholms stadshus, förseningar, försenade tåg
Då var man tillbaka hemma i Göteborg efter musikalfilmningen hemma i Olofström. Ja, som jag har skrivit förut här på bloggen så åker jag "hem" på båda hållen nuförtiden. Resan hem till Olofström gick som vanligt via Lund, med regionaltrafik, så jag hann stanna några timmar extra i den förtjusande universitetsstaden. Detta var strax innan det då utlovade snöovädret skulle komma. Något oväder dök som du säkert vet aldrig upp, men blåste gjorde det. Promenaden söderut längs Stora Södergatan (också känd som Stora Vindfånget) gick dubbelt så snabbt som vanligt, promenaden tillbaka tog inte bara längre tid än vanligt, dessutom blåste mössan av mig flera gånger. Observera att det inte var någon mössa med skärm, eller något annat som kunde fånga vinden. Bara en helt vanlig mössa. Jag har aldrig varit med om att en sådan blåst iväg någon gång tidigare...

Hemfärden till Göteborg, efter avslutat musikalfilmande, tog en lite längre omväg. Inte bara i kilometer räknat, den tog faktiskt flera dagar extra, men det var en planerad omväg och ingen egentlig försening. Se bilden ovan, så förstår du vad jag menar. Allting var Henris fel. Sista biten av resan skedde med ett gammalt fint svenskt proggbands namne. Det skötte sig ganska väl, och jag nådde Göteborg endast 40 minuter efter utsatt tid. Inte på grund av storm, eller snö, eller åska, eller spårbyte, eller grillade fåglar, eller andra elfel, eller Henri, eller någonting alls egentligen. Det var inte ens Blå tågets fel. Det bara var en massa andra försenade tåg i vägen. Varför de var försenade vet jag inte. Och som du säkert vet, en tågförsening kortare än en timme är ju inte ens en försening. Förutom Henri och tågresan blev det naturligtvis ett antal böcker släpade och ett än större antal fotografier tagna. Mer om dessa senare, men låt mig härmed förklara min Östsvenska resa för invigd. Jag har rest i östra Sverige förut, men har för avsikt att göra det mer i framtiden. Först ska jag redigera musikalDVD, sedan ska jag göra en ny västsvensk resa i en månad, och därefter en annan, hemlig resa...och så kanske ett par skånska resor...sedan får vi se...

No comments: