Sunday, August 28, 2011

Skövde Fotoplank 2011

Den tidigare omnämnda lördagsutflykten gick till Skövde. Där anordnades nämligen Skövde Fotoplank 2011, i anslutning till den pågående matfestivalen. Då jag tyvärr missade årets fotoplank här i Göteborg, så tyckte jag att det här kunde passa. Ingen föranmälning krävdes, och varje deltagare fick sätta upp tre bilder. Vädret såg lite osäkert ut, men enligt sista prognosen skulle regnet och åskan bara ligga över Göteborg och den västligaste delen av västergötland. I Skövde skulle det vara lätt molnighet. Jag gick upp förfärligt tidigt på morgonen och åkte in till Göteborgs Central. Då var det mulet. När tåget rullade ut från stationen och jag såg ut genom fönstret, så var det kolsvart. Rena rama natten. I höjd med Floby (mellan Herrljunga och Falköping) kom de ljusa molnen tillbaka. På Falköpings station kunde jag se en liten, men ändå, skugga under tågvärden när han vandrade förbi mitt fönster ute på perrongen. Molntäcket började alltså tunna ut. När jag klev av tåget i Skövde såg jag en liten solstrimma bryta fram. Planket skulle äga rum utanför Skövde Kulturhus, precis bredvid stationen, men det var en timme kvar fortfarande. Jag tänkte ta en sväng till Erikshjälpen, som har en fin butik i Skövde. På vägen dit snubblade jag över en stor Loppis anordnad av Lions på en skolgård. Stor och fin, men tunt på bokfronten. En hittade jag. Sedan började jag gå mot Erikshjälpen igen. Då insåg jag att det plötsligt var nattsvart igen. Och det började droppa. Mer och mer. Strax såg jag en blixt vid horisonten. Jag hörde åskan rulla över Billingen. Jag hann fram till Erikshjälpen innan det brakade loss. Där införskaffade jag bland annat ett paraply för 25 kronor. Vilket var tur, för när jag kom ut igen vräkte regnet ner. Jag begav mig tillbaka mot centrum och Kulturhuset. Stackars Lionsloppisen måste ha blivit dränkt. I höjd med stora torget så slutade det regna. Utanför Kulturhuset pågick förberedelserna för fullt. Jag skrev in mig, och försvann sedan iväg till Akademibokhandeln och inhandlade ett par regnskydd till mina bilder. Under bokhandeln hittade jag Myrorna, som hade öppnat en ny stor fin butik i källaren. Jag hann med ett besök där också, men först efter ett par timmar vid planket. Ungefär 150 utställare. Efter lunch kom solen också. God tillströmning av folk då matfestivalen pågick tvärs över gatan. Jag märkte dock att de flesta besökarna verkade leta efter "vackra bilder". Det är en vanlig missuppfattning, som även frodas i fotoklubbar, att bilder måste vara vackra. Jag föredrar bilder som är intressanta. Och det kan de vara på fler sätt än bara genom skönhet. Jag gillar också vackra bilder, men försöker då hitta det vackra på oväntade ställen. Och roliga bilder. Små humoristiska detaljer som man inte ser direkt. Kanske behövs en liten tvetydig bildtext. Fast några bildtexter hade jag inte den här gången. Och så gillar jag bilder som inte är vackra alls, men väcker känslor och tankar. "Åh fy fan..." är min favoritkommentar från dagen. Det var en ung tjej som fick se min obeskrivliga klump (längst till vänster av mina tre utställda bilder, se nedan...) Då kände jag att min bild verkligen hade fångat en åskådare. Skapat en känsla. Kan det bli bättre?   
På Kulturhuset fanns även fler utställningar, bildvisningar och ett föredrag där en lärare från högskolan presenterade tre elevarbeten, varav ett av en före detta kurskamrat till mig. Tre utställningar, en bildvisning, ett föredrag och tre loppisar hann jag med. En ganska lyckad dag med andra ord. Samt ett par små incidenter, av den där typen som jag alltid brukar råka ut för. Men de kommer som egna inlägg senare i veckan...

Skövde Fotoplank 2011 - Intresserade besökare (Foto Anders N)

skövde fotoplank, planket, skövde, 2011, skövde kulturhus, utställning, fotoutställning, utomhus, foto anders n
Ungefär samma vinkel som ovan, fast utan besökare (Foto Anders N)
skövde fotoplank, planket, skövde, 2011, skövde kulturhus, utställning, fotoutställning, utomhus, foto anders n
Mina bilder (Med regnskydd från Akademibokhandeln) Foto Anders N
skövde fotoplank, planket, skövde, 2011, skövde kulturhus, utställning, fotoutställning, utomhus, foto anders n
Fotoplank i sol (och Skövde kulturhus i bakgrunden) Foto Anders N

No comments: